vrijdag 27 september 2013

396. De Orde van de Blauwe Steen: sprongen


De tweede aflevering van 'De Orde van de Blauwe Steen' in Eppo bevat eerst een tweetal grote sprongen, zowel in tijd als in locatie: van het afscheid van Max en Eva 's ochtends op het TGV station in Rennes...


...naar het Nieuwe Kerkhof in Groningen rond de klok van half zeven...


...en naar het station van Groningen om 20.14, waarna Eva zich naar de Noorderdwarsstraat laat vervoeren en ze gelijk midden in een groot avontuur terecht komt.


Die twee grote sprongen in plaats en tijd wilde ik duidelijk grafisch herkenbaar maken op pagina 4 en 5. Nou probeer ik de tegenover elkaar liggende pagina's (in album) een grafische eenheid te laten zijn, dus de opzet van beide pagina's (en alle volgende setjes van twee pagina's) deed ik tegelijkertijd. Dat werd in dit geval nog een hele puzzel...


De strip Max Miller wordt getekend in een stramien van drie 3 stroken per pagina. Bij deze scènes kwam ik daar niet mee goed uit, temeer niet omdat ik in ieder geval het station van Groningen als grote plaat wilde tekenen, om te markeren dat Eva in Groningen (en niet in een andere grote stad) aankomt, en dat het verhaal zich daar vanaf nu afspeelt.


Met drie stroken kwam ik qua ruimte of leesrichting en tempo voor alle shots samen niet uit. Ik begon te spelen met een stramien van vier stroken voor deze beide pagina's, waarbij het nog steeds een puzzel was om alle shots kwijt te kunnen, en om beide pagina's ten opzichte van elkaar in evenwicht te krijgen.

De makkelijkste weg was om uit te gaan van twee grote platen voor de tijd- en plaatssprongen over de eerste helft van beide pagina's, maar dat ging niet. Pagina 5 stond er al snel op, maar de leesbaarheid van pagina 4 was niet zoals het moest zijn. Door twee kleine plaatjes links met het afscheid en vertrek van Eva en dan een grote plaat rechts te plaatsen, vielen de linker plaatjes in Rennes weg tegen de grote plaat rechts (wat beslist niet de bedoeling was) en de tijd- en plaatssprong op de grote plaat kwam niet uit de verf omdat deze het derde plaatje op de strook was.


Het werd pas wat toen ik het idee van twee grote platen op dezelfde hoogte losliet. Het afscheid in Rennes krijgt nu de ruimte en aandacht die het nodig heeft, en de start van de scène met onze schurken bij de notaris in Groningen begint nu netjes op een nieuwe strook en voelt nu meer (ook door de verandering in kleur) als een nieuwe scène.


Om de beide pagina's toch in evenwicht met elkaar te laten zijn zorgde ik er met nauwkeurig meten voor dat de tegenover elkaar liggende stroken even hoog waren. Hieronder laat ik dat grafisch zien met behulp van de verticale rode lijnen dwars over de pagina's. De lijnen lopen weliswaar door de grote platen heen, maar het stramien en de gelijke hoogte van de stroken op beide pagina's zorgen voor een grafisch evenwicht.


Natuurlijk worden de sprongen in tijd en plaats niet alleen door de plaats en de hoogte van de stroken bepaald. De leesrichting door de beweging op de plaatjes/stroken versterkt wat met de pagina indeling is klaargezet.
Op de eerste strook van pagina 4 rijdt de trein van de lezer af, waardoor hier het einde van deze scène wordt gemarkeerd. Ook Max staat met de rug naar de lezer toe en zwaait op de koop toe Eva uit (1).
De plaatjes op de stroken daaronder worden juist met elkaar verbonden door de beweging van auto's en personages (waarbij op plaatje 5 de beweging weliswaar van links naar rechts is -en niet andersom zoals de rode pijl suggereert-, maar doordat de notaris omkijkt over z'n schouder wordt je als lezer toch naar de volgende strook geleid) (2, 3 en 4).
Ook de bewegingen op pagina 5 leiden de lezer over de pagina (5, 6, 7, 8 en 9). 
Een grafisch extraatje hierbij is de verbinding tussen de onderste stroken van beide pagina's. Op de onderste strook van pagina 4 rijden onze gangsters met hoge snelheid weg (de notaris in wanhoop achterlatend), en op pagina 5 rent op dezelfde hoogte, in dezelfde richting en wederom met hoge snelheid dezelfde gangster richting Pjotr om het net bezorgde postpakket 'over te nemen'.


Moet je je als lezer van dit alles bewust zijn? Nee, en eigenlijk liever niet zelfs. Als het goed is lezen de pagina's vlot en zonder haperingen en dan is mijn doel als tekenaar geslaagd. De onderliggende structuur is belangrijk, maar moet eigenlijk niet opgemerkt worden tijdens het lezen. Hopelijk is dat hier gelukt... Ik hoor het graag van jullie!

woensdag 18 september 2013

395. De Orde van de Blauwe Steen: routes


Eppo nr. 19 met daarin het tweede deel van het nieuwe Max Miller verhaal is verschenen. Gisteren hebben de abonnees de nieuwe Eppo in de bus gekregen en vanaf morgen is Eppo 19 ook in de winkel te koop.
De korte inhoud die boven de  tweede aflevering van 'De Orde van de Blauwe Steen' geeft prima het vertrekpunt van het verhaal weer: De vader en grootvader  van Eva zijn verongelukt en Max en Eva moeten overhaast hun vakantie afbreken. Eva keert met de TGV terug naar Nederland en Max met zijn Kever.


En hoe nu verder? Max en Eva zijn zonder het te weten al in het avontuur betrokken geraakt, maar nu wordt het tijd dat ze er ook echt iets van gaan merken. In de prille brainstormfase hadden IJsbrand en ik al af gezien van ons eerste idee om Max als koerier het pakket te laten bezorgen. Immers, er was geen enkele reden waarom Pjotr, die als 'Hoeder' een eeuwenoud geheim bewaart, Max zomaar zou vertrouwen en hem in het avontuur zou betrekken.


Voor dit klusje hadden dus we een andere koerier nodig. En een reden waarom Pjotr Eva en Max wél zijn geheim zou toevertrouwen. Konden we de koerier misschien voor Pjotr's deur laten overvallen? Helaas, nee, want de man zou sowieso aangifte gaan doen bij de politie en dat is nou net wat Pjotr niet wil.


Het moest dus Pjotr zelf zijn die overvallen wordt. Pjotr zal geen aangifte gaan doen en zal later in het verhaal ook van Eva en Max vragen dat niet te doen. Door hem een moment beduusd naar het pakket te laten staren, geven we de koerier de mogelijkheid weer te vertrekken en Grimbergen de kans om het pakket uit Pjotr's handen te trekken. En dat is dan weer een mooi moment om Eva, en via haar ook Max, in het verhaal te betrekken.


Zo kom je op een cruciaal punt in het verhaal: alle partijen moeten naar het huis van Pjotr in de Noorderdwarsstraat. Bij de routes die ze daarvoor volgen was IJsbrands kennis van de stad Groningen onmisbaar. Het maakt echt een wereld van verschil als je je informatie krijgt van iemand die de stad écht kent.
In eerste instantie had ik namelijk de taxi met Eva via de Hoensdiepkade laten rijden en onderweg reed de koerier van Harrý's Expresse dan voor de taxi langs. Gewoon de, ogenschijnlijk, kortste weg opgezocht op Google Maps. Ook zat er in dat plaatje nog een aanwijzing over de identiteit van de mannen in de zwarte Dodge Ram in de vorm van een statig gebouw. IJsbrand vertelde me echter dat die route niet zo logisch was vanwege het eenrichtingsverkeer en dat de kortste en meest logische route voor de taxi via o.a. de Emmastraat en de Westerhaven naar de Noorderdwarsstraat liep. Maar dat zijn wel bijna allemaal voorrangswegen en daar waar de taxi de koerier voor moest laten gaan stonden geen statige panden die we als plotaanwijzing zouden kunnen gebruiken. Gelukkig wist IJsbrand ook daar een paar andere mooie locaties voor in Groningen.


Uiteindelijk kwamen in overleg tot deze scene voor pagina 5 van 'De Orde van de Blauwe Steen', die weliswaar geen statig pand meer bevat, maar wel een heel mooie openingsplaat van station  Groningen en een logische en herkenbare route voor de taxi:

PAGINA 5:

1. Om 20.14 uur komt Eva aan op station Groningen. Ze loopt naar de eerste taxi voor het station toe. We zien nog wat andere treinpassagiers richting station lopen, afscheid nemen, of juist te voet of per fiets naar huis gaan.

 TEKSTBLOK: Station Groningen, 20.14 uur…
 EVA (denkballoon): Mazzel! Tien uur treinen  en geen minuut vertraging.
 EVA: TAXI!
 
2. Eva stapt in de taxi en geeft de bestemming op aan de taxichauffeur. De taxichauffeur start de meter. 
 
EVA: Noorderdwarsstraat, graag.
 TAXICHAUFFEUR: Komt voor elkaar, dame.


3. De taxi rijdt de standplaats af en wacht voor het voorrangsverkeer op de Emmasingel. Voor de taxi passeert de koerier op weg naar het adres van Pjotr met een paar auto’s tussen de koeriersauto en de taxi. Geen tekst.

4. De koerier, met het pakket in zijn handen, belt aan op het adres van Pjotr in de Noorderdwarsstraat.  In de schaduw op de voorgrond staat Grimbergen met bivakmuts op. Hij houdt het adres al een tijd in de gaten. Pjotr’s Volkswagen T1 bus staat vlak in de buurt van zijn huis geparkeerd.

GRIMBERGEN (denkballoon): Daar is ie eindelijk! Zeker eerst wat andere pakketjes bezorgd…


Dankzij deze scene weten we ook hoe de koerier in de Noorderdwarsstraat komt. Hij overbrugt het tijdverschil tussen het sluiten van het notariskantoor en de aankomst van Eva in Groningen door eerst een aantal andere pakketjes te bezorgen.
Zowel Eva als de koerier hebben dus de Noorderdwarsstraat als doel. Maar Grimbergen en de andere slechterikken hebben dat niet. Zij moesten dus eerst nog langs de notaris om aan hun informatie te komen. De overval op het notariskantoor vindt plaats rond 18.30 uur, als de notaris naar buiten komt en zijn kantoor wil gaan afsluiten. Waardoor Grimbergen en de zijnen als eerste in de Noorderdwarsstraat zijn, maar wel moeten wachten tot na 20.14 uur als ook de koerier en Eva ten tonele verschijnen. 


Na zijn poging het pakket te stelen, kan Grimbergen natuurlijk niet meteen terug naar de zwarte Dodge. Daarmee zou hij immers zijn opdrachtgevers verraden. Gelukkig zijn er in de omgeving van de Noorderdwarsstraat genoeg straatjes om in te verdwijnen. En het feit dat Eva bovenaan pagina 6 meteen uit de taxi stapt en in actie komt, gaf me later op de pagina de gelegenheid Eva even wat oponthoud te bezorgen, simpelweg omdat ze haar taxirit nog moet betalen, zodat ze Grimbergen uiteindelijk kwijtraakt in de wirwar van straatjes.


Al zie je als lezer natuurlijk wel dat Grimbergen, met getrokken pistool, nog vlak in de buurt is. En dat is dan meteen de cliffhanger geworden van de tweede aflevering van Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen.

Wordt vervolgd...


Behalve deze tweede aflevering van 'De Orde van de Blauwe Steen' gaat in de nieuwe Eppo ook de Eppo-enquete van start, waar je je mening kunt geven over alle strips die het afgelopen jaar in Eppo stonden en dus ook over dit nieuwe verhaal van Max Miller. Voor Eppo is de uitslag van die enquete altijd heel belangrijk met het oog op de komende jaargang. Daarom willen we jullie vragen om, als je je stem uitbrengt, Max Miller hoge punten en liefst natuurlijk een 10 en daarmee het predikaat 'Dit wordt een klassieker!' te geven, zodat we ook de komende jaren de avonturen van Max Miller in Eppo kunnen blijven voorpubliceren. We zouden jullie er heel dankbaar voor zijn.

donderdag 12 september 2013

394. De Orde van de Blauwe Steen: samenwerking


Het nieuwe Max Miller verhaal ‘De Orde van de Blauwe Steen’ is het eerste verhaal dat ik teken op scenario van Frank Jonker. Nou noemde Frank het in de vorige post een hele eer dat hij door mij gevraagd werd om een Max Miller verhaal te schrijven, maar ik vind het juist geweldig dat hij bereid was en is om dit samen met mij te gaan doen!

Toen ik begon met het tekenen van de eerste pagina’s vroeg ik mij overigens wel af hoe het mij zou bevallen om te tekenen op scenario van Frank, want tot dan toe had ik vrijwel al mijn strips zelf geschreven.
Als ik zelf een verhaal schrijf ben ik automatisch al bezig met het visualiseren ervan en op het moment dat ik dan ga tekenen weet ik al min of meer hoe ik een scène in beeld ga brengen. Zo niet met het scenario van Frank.
Natuurlijk hadden we in het voortraject al uitgebreid overlegd, wist ik al hoe we het verhaal gingen vertellen en had ik al algemene beelden in mijn hoofd, maar het vertalen van het scenario naar strippagina's moest nog gebeuren.


Gelukkig schrijft Frank z’n scenario’s bijzonder beeldend en het kostte mij (relatief gezien) weinig moeite om de handeling, sfeer en setting in het scenario om te zetten naar beelden. Natuurlijk is het best hard werken om een pagina op te zetten en uit te tekenen, maar de beelden die het scenario al direct bij mij opriepen hielpen daar enorm bij. Dus toen ik eenmaal begon was het alsof ik nooit anders had gedaan. De samenwerking met Frank bevalt mij dus uitstekend!


Betekent dit dan dat ik letterlijk het scenario van Frank kan tekenen? Daarop is het antwoord zowel ja als nee.

Ja, want de verhaallijn en de opbouw van de scènes neem ik (natuurlijk!) één op één over van het scenario. En nee, omdat het in beeld brengen van een verhaal een heel andere tak van sport is dan het schrijven van een scenario. Dat betekent dat je bij het tekenen soms iets af moet wijken van het oorspronkelijke scenario door in de beelden iets extra’s toe te voegen, te verschuiven, iets weg te laten of aan te passen. Dit zal ik toelichten aan de hand van twee voorbeelden op de eerste twee pagina’s.


Het eerste voorbeeld betreft al direct de eerste beelden van de openingsscène. Het scenario hiervan is als volgt:

PAGINA 1:

 1. Het is een donkere nacht en het regent hevig en het bliksemt. Er rijdt een auto met twee mannen voorin (vader (ca 70 jaar) en zoon (ca 45 jaar)) tussen de weilanden door over de kronkelige Paddepoelsterweg. De zoon rijdt, zijn vader zit voorin naast hem. Ze zijn beiden gespannen. De vader kijkt achterom naar een zwarte Dodge Ram in de vorige bocht achter hen, die hen lijkt te achtervolgen. De inzittenden van de Dodge (chauffeur en man op de achterbank) zijn niet herkenbaar. De twee worden achtervolgd door een zwarte Dodge Ram, waarvan we de inzittenden niet kunnen herkennen. Op de achtergrond een enkele boerderij.

 TEKSTBLOK: Een typische midzomernacht, ergens op de Paddepoelsterweg ten noorden van Groningen…
VADER: Sneller, jongen! Ze zitten nog steeds achter ons aan.
ZOON: Ik doe m’n best, pa!

2. Close-up van de vader en de zoon in de voorste auto. De vader kijkt gespannen achterom, de zoon gespannen over zijn stuur heen naar de weg voor hem.
 VADER: Da’s niet genoeg! Je weet wat het betekent als de Orde ons te pakken krijgt.
 ZOON: Ja, ik weet het. Het zou de eerste keer in 400 jaar zijn dat…

3. De auto van de vader en de zoon rijdt richting de brug over het kanaal. Vlak voor hen slaat de bliksem in een boom. We zien dit vanaf de achterbank door de voorruit van de auto. Bij de brug legt een binnenvaartschipper aan.

 GELUID VAN DE BLIKSEM INSLAG: KRA-BAMM!
ZOON: !!

4. De boom valt over de weg heen, de auto met de vader en de zoon raakt van de weg en vliegt richting het water van het kanaal.

5. De auto raakt te water en zinkt met de voorkant naar beneden. Op de achtergrond remt de zwarte Dodge Ram voor de omgevallen boom.
GELUID VAN DE PLONS: SPLASH!
MAN ACHTERIN DODGE RAM (Vader van de Paters): De ongelukkigen!


Bij de indeling en het tekenen van deze pagina volgde ik in eerste instantie letterlijk het scenario. Maar bij het tekenen van het tweede en vooral derde plaatje merkte ik al dat ik zo niet voldoende de impact van de gebeurtenissen weer kon geven. Met name de inslag van de bliksem op het derde plaatje in het scenario kwam onvoldoende uit de verf omdat deze van een redelijke afstand en vanaf de achterbank van de auto getoond wordt.


Ik schetste daarom een extra plaatje tussen de plaatjes 2 en 3 waarin de focus volledig kwam te liggen op de blikseminslag in de boom (inclusief het geluid KRA-BAMM!). De bliksem herhaalde ik weliswaar in het oorspronkelijke derde plaatje, maar nu kon ik hier de focus primair leggen op de reactie van de inzittenden van de auto omdat de blikseminslag al in het plaatje ervoor te zien is.


Het tweede voorbeeld waarbij ik bij het in beeld brengen van het verhaal iets toevoegde aan het scenario betreft de tweede strook van pagina 2:


In het scenario had Frank dit als volgt omschreven:

3. De binnenvaartschipper en een boerenknecht duiken in het water op zoek naar de gezonken auto. Anderen staan ongerust wachtend langs de kant. Ergens in dat groepje staat ook Grimbergen, dit om niet op te vallen. Ook voor de lezers valt hij niet direct op in de groep. De man achterin de Dodge Ram vloekt teleurgesteld.

MAN: (Vloektekens) Te laat!


Wederom tekenende ik de pagina conform het scenario, dus één strook met één plaatje waarin van alles tegelijkertijd gebeurt. Maar wat in het scenario prima werkte, was voor mijn gevoel niet de juiste vorm voor het getekende plaatje.
Door de meervoudige handelingen werd de aandacht op de verschillende handelingen in het plaatje (de zinkende auto, de schipper en z’n knecht, de omstanders, Grimbergen en de man achter in de Dodge Ram) teveel gelijkelijk verdeeld. Dat was prima voor het merendeel van de handelingen die zich van links naar rechts ontvouwen, maar met name de reactie van de man in de Dodge is belangrijk voor het vervolg van het verhaal en kon wel wat exclusieve aandacht gebruiken.


Ik koos er na wat uitproberen voor om ook hier een extra plaatje te tekenen, met de focus op de geheimzinnige man in de Dodge Ram die duidelijk niet blij is. Hier dus ook een strook conform het oorspronkelijke verhaal (net als de blikseminslag), maar met een aanpassing in tempo en focus.


En wat betreft het binnenvaartschip waar Frank in het scenario voor pagina 1 al op het derde plaatje melding maakt van een binnenvaartschip: die suggereer ik alleen op het vijfde plaatje door iets van golvslag, laat ik een detail zien op het zesde plaatje en pas op het eerste plaatje van pagina 2 is het binnenvaartschip volledig te zien. Waarom ik dit zo gedaan heb? Heel plat, op de voorgaande plaatjes was daar echt niet voldoende ruimte voor. Maar als het schip (of eigenlijk de schippersknecht) belangrijk wordt voor het vertellen van het verhaal, dan is ie in beeld.

Dus ondanks dat ik het scenario netjes volg probeer ik het verhaal zoals Frank dat bedoeld heeft zo goed mogelijk naar beelden om te zetten. En dat kan niet altijd met een letterlijke vertaling van het script.


Onze samenwerking bij het maken van de strip is dus niet (alleen) een traditionele samenwerking scenarist – tekenaar. We vullen elkaar aan in elke fase van de productie. Aanpassingen zoals hierboven overleg ik altijd met Frank, en vaak komt hij dan met een suggestie die een scène nog weer beter maakt. Of Frank kiest, zoals het geval was bij het laatste plaatje van pagina 1 (zie hierboven), de voor het verhaal beste variant, die ik vervolgens uitwerk.

Dit en meer over het maken van ‘De Orde van de Blauwe Steen’ willen we de komende maanden, tijdens de voorpublicatie in Eppo, hier op deze blog laten zien, dus:

Wordt vervolgd!

woensdag 4 september 2013

393. De Orde van de Blauwe Steen: het begin




Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen is van start gegaan in Eppo 18. Met een heel mooie cover, een prachtig voorwoord, een inleidend artikel en de eerste drie pagina's van ons nieuwe verhaal.
Het is nu bijna twee jaar geleden dat IJsbrand me vroeg of ik het scenario voor het tweede albumvullende Max Miller-verhaal voor mijn rekening wilde nemen. Een hele eer uiteraard, zeker omdat ik 'Spelbederf'  en 'Moordkunsten' met veel plezier in de Eppo had gelezen.


Ik hoefde ook niet op nul te beginnen, want IJsbrand had al heel wat ideeën verzameld over het volgende verhaal van Max. Verhalen, legendes, historische feiten, locaties en vele andere plotelementen die een prima basis vormden voor een nieuw, spannend avonturenverhaal. Van daaruit hebben we nog heel wat over en weer gebrainstormd voor ik aan de eerste versie van de plot begon. Zo was er oorspronkelijk het idee om, aansluitend op Moordkunsten, het verhaal te openen met Max in het bestelbusje van Harry's Expresse op weg met een spoedbestelling. En de geadresseerde, ene Pjotr, zou Max dan in het nieuwe avontuur betrekken.

Daar liepen we ook meteen tegen een eerste probleem aan. Waarom zou een voor Max wildvreemde, met een geheim, Max meteen vertrouwen? Dat moest dus anders. IJsbrand kwam op het idee om de rol van Eva groter te maken en Max via de familie van Eva bij het avontuur betrokken te laten worden.


Maar dit nieuwe idee vroeg ook weer om een ander begin. Gelukkig bood 'Moordkunsten' nog meer aanknopingspunten. Max was immers aan het eind van het verhaal op zeilvakantie gegaan. Dus waarom zouden we het nieuwe verhaal dan niet daar beginnen? Max is met Eva op vakantie in Bretagne en Eva krijgt een indringend telefoontje van haar broer Pjotr. Waarna Max en Eva onverhoopt hun vakantie moeten afbreken en de terugreis naar Nederland moeten aanvangen.
En wonderlijk genoeg viel een en ander toen snel op zijn plek. Eva zou met de TGV naar huis reizen en dus zocht ik een mooie plek voor een zeilvakantie die niet al te ver van TGV-station Rennes vandaan zou zijn. Dat werd St-Malo. En laat IJsbrand nu het laatste plaatje van Moordkunsten deel gebaseerd hebben op St-Malo!


Met dit idee en al het andere materiaal dat we inmiddels verzameld hadden, begon ik aan het schrijven van de plot. In die fase ontstond ook het idee om het verhaal toch met een soort proloog te openen in plaats van meteen met Max en Eva op vakantie. Immers, als je via de telefoon hoort dat er twee familieleden verongelukt zijn, is dat al behoorlijk schokkend. Maar als je als lezer het bewuste ongeluk mee kunt maken, is dat nog veel indringender. Voordeel was ook dat het verhaal meteen met een actiescene zou beginnen. Zo kwamen we via de plot en de eerste versie van het scenario uiteindelijk op deze openingsscene voor De Orde van de Blauwe Steen:



PAGINA 1:

 1. Het is een donkere nacht en het regent hevig en het bliksemt. Er rijdt een auto met twee mannen voorin (vader (ca 70 jaar) en zoon (ca 45 jaar)) tussen de weilanden door over de kronkelige Paddepoelsterweg. De zoon rijdt, zijn vader zit voorin naast hem. Ze zijn beiden gespannen. De vader kijkt achterom naar een zwarte Dodge Ram in de vorige bocht achter hen, die hen lijkt te achtervolgen. De inzittenden van de Dodge (chauffeur en man op de achterbank) zijn niet herkenbaar. De twee worden achtervolgd door een zwarte Dodge Ram, waarvan we de inzittenden niet kunnen herkennen. Op de achtergrond een enkele boerderij.

 TEKSTBLOK: Een typische midzomernacht, ergens op de Paddepoelsterweg ten noorden van Groningen…
VADER: Sneller, jongen! Ze zitten nog steeds achter ons aan.
ZOON: Ik doe m’n best, pa!

2. Close-up van de vader en de zoon in de voorste auto. De vader kijkt gespannen achterom, de zoon gespannen over zijn stuur heen naar de weg voor hem.

 VADER: Da’s niet genoeg! Je weet wat het betekent als de Orde ons te pakken krijgt.
 ZOON: Ja, ik weet het. Het zou de eerste keer in 400 jaar zijn dat…



 3. De auto van de vader en de zoon rijdt richting de brug over het kanaal. Vlak voor hen slaat de bliksem in een boom. We zien dit vanaf de achterbank door de voorruit van de auto. Bij de brug legt een binnenvaartschipper aan.

 GELUID VAN DE BLIKSEM INSLAG: KRA-BAMM!
ZOON: !!

4. De boom valt over de weg heen, de auto met de vader en de zoon raakt van de weg en vliegt richting het water van het kanaal.

5. De auto raakt te water en zinkt met de voorkant naar beneden. Op de achtergrond remt de zwarte Dodge Ram voor de omgevallen boom.

GELUID VAN DE PLONS: SPLASH!
MAN ACHTERIN DODGE RAM (Vader van de Paters): De ongelukkigen!


De locatie van de openingspagina lag nog niet meteen vast. Ik had deze scene in eerste instantie gebaseerd op een soortgelijk ongeluk, zonder achtervolgers, dat op het Groningse Boterdiep had plaatsgevonden. Maar IJsbrand, die veel beter bekend is in Groningen en omgeving, stelde de Paddepoelsterweg voor, omdat deze locatie alles had wat we nodig hadden voor deze scene en prima paste bij het beeld dat IJsbrand voor ogen had na het lezen van deze eerste pagina van het scenario.
En dat is dan ook de locatie geworden waar De Orde van de Blauwe Steen van start gaat. Om vervolgens via St.-Malo en Rennes weer terug te keren naar Groningen en nog vele andere locaties die Max, Eva en Pjotr de komende weken in Eppo gaan aandoen.


Wordt vervolgd...

maandag 2 september 2013

392. Mis 'm niet!


Vanaf komende week (voor de abonnees vanaf dinsdag en vanaf donderdag ook in de winkel) de nieuwe Eppo (nr. 18) met daarin de eerste aflevering van het nieuwe Max Miller verhaal 'De Orde van de Blauwe Steen'. Mis 'm niet!