woensdag 16 maart 2016

502. Max Miller en andere strips in Rijswijk

 
De nieuwe Stripdagen in de Broodfabriek te Rijswijk zijn inmiddels meer dan twee weken achter de rug. Hoog tijd dus om daar eens uitgebreid blogverslag van te doen. Door het Stripschap was ik uitgenodigd om als Donald Duck-scenarist te komen signeren in de Donald Duck-stand op de Stripdagen. Cindy en ik kwamen zaterdag even na negen uur in Rijswijk, waar de Broodfabriek op loopafstand van het station bleek te liggen. En dankzij Dick Heins hadden we ook de tekenaarsingang snel gevonden. De Duckstand bleek een ideale plek te hebben, namelijk vlak naast de bezoekersingang. Je kon hem eigenlijk niet missen.
(Foto: Cindy Horevoorts)

Het eerste uur was ik de enige Duckauteur die de stand bemande, maar daarna kreeg ik al snel gezelschap van collega's als Michel Nadorp. Tim Artz, Jan-Roman Pikula, Maarten Gerritsen en Robbert Damen.

Het Stripschap had gezorgd voor Duckalbums en pockets die even later ook een plekje in de Duckstand kregen. Voor de uitgaven bleek veel belangstelling, al heb ik er als scenarist op zaterdag weinig van mogen signeren. Wat wil je ook met zoveel tekenaars in de stand?
(Foto: Cindy's Horevoorts)
 

Zaterdag was voor mij meer... Max Miller-dag! Opvallend veel belangstelling voor het tweede Max Miller-album: De Orde van de Blauwe Steen. De verkoop daarvan op zaterdag was vooral aan de Max Miller-promotie van Cindy te danken. Maar er waren ook mensen die graag beide albums wilden hebben, zodat ik af en toe ook even richting de Eppo-stand ging om daar Max Miller 1: Moordkunsten te halen.

Rond het middaguur namen we even pauze omdat IJsbrand op het zaalpodium door Ger Apeldoorn geinterviewd zou worden over Max Miller. En uiteraard wilden we daarbij aanwezig zijn. Het werd een interessant gesprek over onder andere de achtergronden, de bekendheid en de thematiek van Max Miller. En natuurlijk kwam ook het nieuwe Max Miller-verhaal 'Schaduwspel' ter sprake. Toen het over de samenwerking tussen tekenaar en scenarist ging, werd ik ineens ook door Ger op het podium geroepen. Zodat het interview op het eind een dubbelinterview werd met deze samenwerking als onderwerp. Een samenwerking die zich nog altijd het best laat samenvatten als: 1+1=3.
(Foto's: Cindy Horevoorts)

IJsbrand deed zaterdag geen geplande signeersessies maar zorgde wel dat degenen die een exemplaar van Achter de schermen van... Max Miller- Moordkunsten besteld hadden dat in Rijswijk af konden halen. En rond ongeveer twee uur signeerde IJsbrand ook nog een aantal Max Miller-album in de Donald Duck-stand.



Tijdens die signeersessie nam ik zelf weer even pauze om de presentatie van de Stripglossy bij te wonen. Een gloednieuw stripmagazine van Uitgeverij Personalia waarvan in Rijswijk het proefnummer te verkrijgen was.
(Illustratie: Hans van Oudenaarden)

Daarna weer terug naar de Donald Duckstand waar IJsbrands signeersessie er inmiddels op zat. Behalve voor Max was er op zaterdag ook belangstelling voor Bob Evers, waarvan ik zowel deel 5: Een overval in de lucht als deel 2: Avonturen in de Stille Zuidzee mocht signeren, voor De verdronken paarden van Ameland en voor "Nieuwe vrienden" waarvan ik op zaterdag meerdere exemplaren van zowel de hardcover als de speciale educatieve editie, de softcover met Anne Frank Krant en werkposter, van tekst en handtekening heb voorzien. Om dan vervolgens mensen door te sturen naar Eric, die in stand van Eppo Stripblad signeerde, en de albums daarna van een tekening voorzag. Dat gebeurde overigens ook andersom.
(Illustratie: Eric Heuvel)

Tussen vier en vijf werd het wat rustiger en gingen de meeste Donald Duck-tekenaars één voor één weer huiswaarts. Langzamerhand tijd om in te pakken dus en iedereen gedag te zeggen om de volgende dag weer terug te keren.

Zondag kreeg ik in de Donald Duckstand onder meer gezelschap van Kees de Boer en zijn dochter Vera en later ook weer van  Tim Artz, die beide dagen zijn signeersessies afwisselde tussen Donald Duck en Tom Poes. De zondag bleek nog meer een Duckdag dan zaterdag. Behalve het jubileumalbum van Katrien mocht ik ook een aantal pockets signeren, waarbij ik de tekeningen op de pagina naast het titelblad wat uitbreidde. Een andere plaats om een tekening te maken is er eigenlijk ook niet in die pockets. Daarnaast heb ik. ook veel Donalds en Kwik, Kwek en Kwak getekend in de diverse schetsboeken. Behalve voor Donald bleef ook de belangstelling voor Max Miller en Nieuwe vrienden onveranderd groot.

Ook Kees de Boer verkocht overigens heel wat van zijn boek '1000 beestachtige goeie moppen' met moppen uit Donald Ducks moppentrommel. Kees en ik wisselden elkaar op zondag ook af in de Duckstand, zodat ik tijd had om de exposities te bekijken en de interview met onder andere Daan Jippes, Remco Polman en Eric Heuvel bij te wonen. Kees op zijn beurt kon dan weer bij de uitreiking van de Stripschapprijs aan Maaike Hartjes zijn, een uitreiking die ik daardoor wel gehoord heb, maar helaas niet gezien.

Aan het eind van de dag werden de Duckalbums en pockets in onze stand weer opgehaald en ingepakt door mensen van het Stripschap en werd voor ons werd het ook langzamerhand tijd om in te pakken en na van iedereen afscheid te hebben genomen weer huiswaarts te keren. Maar al met al twee zeer leuke, gezellige en vooral zeer geslaagde Stripdagen daar in Rijswijk.

Daarom wil ik in de eerste plaats dan ook het Stripschap en in het bijzonder Meerten bedanken voor de uitnodiging de organisatie en de ontvangst tijdens de Stripdagen. Cindy, IJsbrand, Simone, Riccardo, Henrieke, Tim, Michel, Jan-Roman, Robbert, Maarten, Kees, Vera, Fons, Joop, Herman, Wilma, Pascal, Ine, Martine, Guido, Thom, Dick, Eric, Eric, Ed, Mark, Aloys, Anko, Frans, Jeroen, Remco, Jantiene, Daan, Anne-marie en  Gerben voor de gezelligheid in en achter de stand. Dick bedankt voor het wijzen van de juiste route naar de artiesteningang, Ine en Martin voor de lift voor Cindy, Rob voor het parkeren van mijn albums in de Eppo-stand en verder natuurlijk iedereen die op zaterdag en/of zondag in Rijswijk speciaal voor ons en onze strips een bezoekje bracht aan de Donald Duck-stand Hartelijk bedankt allemaal!

Geen opmerkingen: