vrijdag 30 juni 2006

10. Hergebruik

Bij het tekenen van pagina 6 dacht ik slim te zijn. Omdat ik de verhaallijn van het korte verhaaltje uit Wartaal in het verhaal heb gebruikt, meende ik dat het tijdbesparend zou zijn om ook de tekeningen te gaan hergebruiken. Niet zozeer door letterlijk de oorspronkelijke plaatjes in de pagina plakken, maar door de plaatjes als eerste schets te gaan gebruiken. Dat was een misrekening. Mijn teken- en vertelstijl is in al die jaren toch zo geĆ«volueerd, dat de plaatjes die ik op basis van de oorspronkelijke tekeningen maakte, niet in balans waren. Ik bleef dan ook eindeloos schaven aan plaatjes die het net niet waren. En uiteindelijk bleef ik ze niet goed vinden. Ik heb deze plaatjes na lang proberen toen maar aan de kant gelegd en heb ze helemaal opnieuw geschetst, met de oorspronkelijke plaatjes alleen als referentiemateriaal (net zoals ik foto’s gebruik), en dat bleek een snellere manier van tekenen te zijn met een beter eindresultaat. Een aantal plaatjes bleven qua structuur overeind, een aantal plaatjes werden totaal anders van opzet en ik heb, om het verhaal vloeiender te vertellen, compleet nieuwe plaatjes tussengevoegd.

Geen opmerkingen: