woensdag 24 februari 2010

221. Surrealistisch

Om efficiënt met mijn beschikbare tijd om te gaan inkt ik de opnieuw gemonteerde en bewerkte pagina's van Moordkunsten veelal op mijn lichtbak, zonder (opnieuw) een potloodversie op papier te zetten.

Dat levert tijdens het inkten van de pagina's, en zeker als het licht van de lichtbak uit is, knap surrealistische taferelen op, waarvan hierboven een voorbeeld. Want wordt maar eens wijs uit al die kleine lijntjes die zonder samenhang van de rest al geïnkt zijn. Het is dat de straat en de auto's al duidelijke vormen hebben aangenomen, want anders zou de argeloze lezer toch echt afhaken. Maar wees gerust: ook de decors op deze plaat zijn inmiddels voor iedereen herkenbaar geïnkt en dus netjes leesbaar...

3 opmerkingen:

Michael Minneboo zei

Ik vind het juist wel iets hebben als je zaken suggereert en niet alles altijd waarheidsgetrouw weergeeft. Het mooie aan strips is dat je een impressie van iets kunt geven zonder het helemaal uit te tekenen.

Otto zei

Geef mij maar het hele decore, minimalistische strips is iets voor luie tekenaars! Er blijft verder genoeg in te vullen want het is altijd een stijlistische weergave van de werkelijkheid. Verder kan je de beweging en geluid zelf nog aan toe voegen.
En zie ik het nu goed, heb je jezelf een cameo gegeven rechts in beeld? Heel hitchcock!

IJsbrand Oost zei

Suggestie van bijvoorbeeld een decor (bv door het gebruik van alleen contouren, of door het spaarzaam gebruiken van enkele decorelementen) kan inderdaad goed werken. Het kan zelfs zo zijn dat een uitgewerkt decor afleidt van waar het werkelijk om gaat in een plaatje of op een pagina. Dat pas ik hier en daar ook beslist toe. Op andere plaatjes gebruik ik juist weer gedetailleerd uitgewerkte decors, zij het wel gestyleerd natuurlijk. Ik heb er lol in om dit soort decors te tekenen, dus doe ik het ook veelvuldig in mijn strips en illustraties (en het wordt op termijn natuurlijk ook een soort handelsmerk ;-).
Overigens is het vaak zo dat het vereenvoudigen (of minimaliseren) van een tekening veel meer tijd kost dan het snel even tekenen van een gedetailleerde versie ervan. Een goed uitgewerkt minimaal decor kan dus de uitkomst van een arbeidsintensief proces van vereenvoudigen en weglaten.
Groet, IJsbrand

PS.: Otto, je hebt het goed gezien, want ik heb mijzelf hier inderdaad een cameo gegevens als figurant die de prachtige VW kever van Max bewondert.