maandag 25 juli 2011

297. Moordkunsten: Achtervolgers

Pagina 24 is niet alleen een markeringspunt in het verhaal, het is ook het moment waarop Max een tweetal achtervolgers achter zich aan krijgt.

Het begint met een niet al te snuggere spierbundel die zich verdekt heeft opgesteld in een rode Toyota terreinwagen, terwijl Max het veilinghuis van Bolle binnenstapt. Max merkt niet op dat hij in de gaten wordt gehouden, maar de opvallend rode Toyota wordt door hem wel bewonderd.

Binnen in het veilinghuis gaat de telefoon van een bezoeker over terwijl Max het veilinghuis binnenstapt.

Gek genoeg heeft deze bezoeker niet zozeer oog voor de tentoongestelde spullen, maar let hij vooral op Max die het aan de stok heeft met veilinghouder Bolle. En de stier kijkt, niet al te vriendelijk, met hem mee.

En natuurlijk wordt al snel duidelijk dat deze heren meer van plan zijn dan alleen maar kijken. Als Max vertrekt met het koffertje met waardevolle inhoud, breekt de hel los...

...en gaan ze als de sodemieter achter hem aan.

Maar ondanks dat ze Max achtervolgen ondernemen ze (onverwacht) verder geen enkele actie. Niet tijdens de autorit naar Calais, niet op de Ferry van Calais naar Dover en ook niet tijdens de reis van Dover naar Zuid-West Engeland.

Maar dat zou zomaar kunnen veranderen, en dan... Wordt vervolgd!

Trouwens, de beide achtervolgers hebben we al eerder ontmoet. Het ringbaardje zagen we al tijdens de aanrijding op de kruising (waarbij een slechtziende man het loodje legde)...

...en als aanvaller op de bewoner van de jaren '20 stadsvilla, waarbij Max nog net op tijd erger kon voorkomen.

De spierbundel trad al eerder op als uitsmijter bij het veilinghuis van Bolle. In die rol hield hij de riooljournalist Victor Reuter tegen terwijl deze zonder te betalen het veilinghuis wilde verlaten. En hiermee zorgde hij er voor dat Victor een schuldbekentenis voor de aankoop van een (waardeloos) schilderij van 14.000 Euro moest ondertekenen.

Tijdens het schrijven van Moordkunsten ontwierp ik natuurlijk al alle belangrijke personages voor het verhaal 'Moordkunsten' en tekende ze op een soort introductie pagina voor de lezers van het script. Ze spelen dus een wezenlijke rol in het verhaal. Maar welke rol is dat? En waarom lijken ze nu te handelen buiten Bolle om, terwijl ze hiervoor duidelijk een zakelijke relatie met Bolle hadden?
Vooralsnog volgen ze alleen maar 'onopgemerkt' Max op z'n reis naar een rijke klant in Cornwall...

Nog even terug naar pagina 24: let ook even op het hondje op het laatste plaatje van pagina 24. Deze Yorkshire terrier heet Teigetje. Haar Engelse naamgenoot speelt verderop in het verhaal een een klein rolletje, niet tot groot genoegen van onze achtervolgers!

2 opmerkingen:

Otto zei

Gewoon bizar hoe die stevige kerel met hangsnor op m´n buurman lijkt!
Ook het gedrag van Max voor wat betreft het opmerken van bijzondere auto´s herken ik wel. Zo was ik eens met een vriend in Florida en terwijl we door Miami reden bleef hij automerken en types opnoemen. Na een dag toch vriendelijk gevraagd of ie daarmee wou stoppen. Maar wel herkenbaar dus.
Het ziet er allemaal weer schitterend uit.

IJsbrand Oost zei

In zekere zin is het opmerken van (bijzondere) auto's autobiografisch, want dat doe ik ook. Overigens heb ik niet de gewoonte om mijn omgeving daar continu deelgenoot van te maken, maar om ze op te nemen in mijn tekeningen. Dan kan iedereen voor zichzelf bepalen ze wel of niet te willen zien...