donderdag 14 november 2013

405. De Orde van de Blauwe Steen: cryptiek

Eppo 23 is verschenen! Met daarin de zesde aflevering van Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen. We openen meteen met de gastrol van Geert Postma, de winnaar van de Eppo cameowedstrijd i.s.m. Catawiki voor Kika.

  

Toen ik het scenario schreef, wist ik nog niet dat de opzichter van de restauratiewerkzaamheden het uiterlijk van Geert zou krijgen. In eerste instantie was de rol van de opzichter nog beperkt. Dankzij hem kregen Max en Pjotr een overall aan, waarmee ze zich bijna onopgemerkt tussen de restauratiewerkzaamheden in het kerkgedeelte van de Ziekenzaal konden begeven. Maar naarmate de scene's in Aduard vorderden, groeide de rol van de opzichter. Toen eenmaal de cameowedstrijd in beeld kwam, koos IJsbrand het personage uit voor de rol die de winnaar zou gaan spelen, toen nog niet wetend wie dat was en dus ook niet wat het uiterlijk van de opzichter zou worden. Geert zal de komende nummers van Eppo nog twee keer te zien zijn in zijn rol als opzichter.


Ondanks de overalls die ze van Geert toegewezen krijgen, blijven Max en Pjotr toch niet helemaal onopgemerkt. Door een onhandigheid van Pjotr valt Max namelijk bijna van een steiger. 


Een scene die door IJsbrand bedacht werd, zodat Max het volgende raadsel op zou kunnen lossen. De oplossing van dat raadsel wordt verbeeld in een anamorfose afbeelding, een afbeelding waarbij je alleen kunt zien wat het voorstelt, als je die vanuit een bepaalde hoek bekijkt. In dit geval moest Max ondersteboven komen te hangen om het raadsel op te lossen. Het leverde uiteindelijk de volgende scene op:

 

Pagina 17:
7. Pjotr zwaait uit met zijn arm om naar de andere holligheden te wijzen en geeft daarbij per ongeluk Max een mep, waardoor Max (met van angst vertrokken gezicht) achterwaarts van de steiger dreigt te vallen.
 PJOTR: Misschien moeten we toch daar zijn, of…
 MAX: !
8. Max valt achterwaarts van de steiger.
 MAX: WAAAAH!

PAGINA 18:

1. Max blijft met zijn voet achter een uitstekend deel van de steiger haken, zodat hij op zijn kop hangt.

GELUID: Klonk!

2. Max grijpt zich vast aan de steiger, terwijl hij nog op zijn kop hangt en ziet zo toevallig de holligheid waar Pjotr vlakbij staat nu omgekeerd. Hij bemerkt dat het om een anamorfose afbeelding gaat, waar een stukje (de tekens op de ring) van ontbreekt.

 MAX: Pfft!… Dat was... huh?!?

3. Een paar mannen beneden kijken boos en geƫrgerd naar Max. Max excuseert zich met een grijns en fluistert meteen iets tegen Pjotr.

 MAN 1: Hee, wat denk jij aan het doen te zijn? Het is hier geen circus!
 MAX: Sorry, ongelukje! Kan gebeuren.


Maar voor het voor zover is, moeten Max en Pjotr nog vanaf de ingang van de Ziekenzaal naar de juiste plek geloodst worden. Dit alles aan de hand van het cryptische raadsel uit het noodpakket van de Hoeders. De aanwijzingen voor de oplossing zouden te vinden zijn in de ziekenzaal van het voormalige klooster van Aduard. De foto's en verhalen die IJsbrand mee terugnam uit Aduard boden mogelijkheden genoeg daarvoor: de tegelvloer, het orgel, de schildering op de houten wand. de holligheden, het zwarte steentje in het metselwerk, de drakenkoppen die de steunbalken dragen. En dan is er ook nog die ring uit het noodpakket van de Hoeders.


De tegelvloer bleek al meteen heel bruikbaar, al was het maar vanwege het feit dat deze in de voorbije eeuwen van de ene kant van de Ziekenzaal naar de andere kant is verplaatst. Dat gaf het raadsel meteen een extra moeilijkheidsgraad mee. Het kruis in de tegelvloer staat symbool voor de opgang naar het hemelse leven en vormde met die symboliek een prima omschrijving in het cryptische raadsel. Bovendien kon ik aan de hand van de cirkels in de tegelvloer een link leggen met de ring die Pjotr bij zich draagt.

  

Op deze manier komen Max en Pjotr in het kerkgedeelte van de Ziekenzaal terecht. De holligheden daar waren natuurlijk een prima plaats om een anamorfose afbeelding te verbergen. Maar welke van de holligheden moest dat worden en hoe zouden Max en Pjotr die vinden?


Het zwarte steentje in het metselwerk, dat symbool staat voor de menselijke onvolkomenheid bood uitkomst. Het is immers een prima plaatsaanduiding en de symboliek ervan kon ik goed gebruiken in de omschrijving van de rest van het raadsel dat Max, Eva en Pjotr moeten zien op te lossen.


Wat de anamorfose afbeelding nu precies voorstelt, gaat Max in de volgende Eppo onthullen. Alleen voor Eva zal het waarschijnlijk nog wat langer duren voor ze het antwoord te horen krijgt...


Behalve pagina 16 t/m 18 van Max Miller en de Orde van de Blauwe Steen wordt in Eppo 23 ook de uitslag van de Eppo-enquete gepubliceerd. Met een 7,4 voor Max Miller! Daarmee scoort Max goed onder de vele Eppo-strips. En dat betekent ook dat we met een gerust hart door kunnen met het schrijven en tekenen van nieuwe Max Miller verhalen voor Eppo. Daarom, iedereen die Max Miller in de afgelopen weken een goed cijfer heeft gegeven in de Eppo-enquete, dank jullie wel, allemaal!

Geen opmerkingen: