zaterdag 2 september 2006

23. Acteren

Bij het tekenen beschouw ik de figuren als een soort acteurs en wil ze dan ook als zodanig echt laten acteren. Dat acteren betekent voor mij als tekenaar zoeken naar de juiste houding, beweging en (gezichts-)uitdrukking. Dat resulteert vaak in een hele serie kleine schetsjes om de juiste te kunnen kiezen.

In dit voorbeeld houdt een veilingmedewerker Victor Reuter met geweld tegen op de trap. Veel schetsjes worden besteed aan de verschillende manieren waarop dit in beeld gebracht kan worden. Uit deze schetsjes kies ik de meest veelbelovende houding, die ik vervolgens ga uitwerken. Soms blijkt bij het uitwerken dat het toch niet is wat ik in mijn hoofd heb en begint het proces weer van voren af aan. Ik dit geval beviel de uitwerking mij wel.

Het kost dan vaak nog wel een paar versies (inclusief vergroten c.q. verkleinen voor de juiste verhoudingen in het decor) om de personages helemaal goed te krijgen.

Verwachting volgende update: zaterdag 9 september 2006

Geen opmerkingen: