zondag 6 mei 2007

54. Het moet wel kloppen...

In het moordverhaal uit 1994 laat ik verspreid over twee pagina's uitgebreid de buitenkant zien van de villa waar een moord gepleegd is.
In 'Moordkunsten' neem ik daar aanzienlijk minder ruimte voor en wel om twee redenen: ten eerste heb ik die ruimte domweg niet (46 pagina's is het maximum en die heb ik meer dan nodig om het verhaal te vertellen) en ten tweede zou de aandacht teveel gericht worden op een stuk architectuur in plaats van de plot van het verhaal; het decor dient de plot en niet andersom.


Dit betekent echter niet dat ik geen aandacht besteed aan de decors in mijn strip. In dit hoofdstuk is deze villa het hoofddecor en dus moet ik wel weten hoe de villa in elkaar zit en hoe de gebruikte ruimtes zich ten opzichte van elkaar bevinden.
Daarom neem ik dan ook de tijd om de villa voor mijzelf goed in kaart te brengen door voor- en achterkant te schetsen en een plattegrond te tekenen, ook als delen niet of slechts gedeeltelijk te zien zullen zijn.

Op de uiteindelijke plaatjes zijn vervolgens dus slechts delen van het (ontworpen) decor te zien (afgezien van de grote overzichtstekening op pagina 13), maar door de villa voor mijzelf goed in kaart te brengen, kan ik de decors ook in de kleine plaatjes wel goed tekenen. Mijn tekeningen moeten tenslotte wel kloppen...

Verwachting volgende update: zondag 13 mei 2007

Geen opmerkingen: