zondag 13 april 2008

97. Herkenbaar

Feitelijk gezien kan de achtervolging van Max door Barney en Vittorio overal plaats vinden. Het wordt pas een achtervolging in Engeland door Engelse landschappen en herkenbare typisch Engelse landschapselementen te gebruiken. Natuurlijk heeft Max net een Engels haventje verlaten, maar ook daarna moet Engeland als het ware van de pagina’s ‘afdruipen’. En wat is er Engelser dan een pub, die in Engeland zo ongeveer op elke hoek (ook op het platteland) te vinden is?

Ik wilde dus een plaatje met een country pub. Bij zo’n plaatje is het eerst zoeken naar het juiste decor, de juiste pub en het juiste camerastandpunt om de actie goed te kunnen vertellen.

Het zoeken naar het juiste plaatje (niet alleen het plaatje zelf, maar regie-technisch ook in relatie tot de plaats op de pagina en dus de overige plaatjes) kost altijd een aantal (tot veel) schetsjes. Heb ik het juiste beeld gevonden, dan wordt dit beeld verder uitgewerkt.

Dat uitwerken is vaak ook nog wel zoeken naar precies het juiste camerastandpunt, zoals de schetsen laten zien. In de bovenstaande schetsen plaats ik de camera elke keer vaak net iets anders.

Als het camerastandpunt dan eindelijk bepaald is, ga ik de definitieve schetsen maken: het decor…

…en de auto’s.

Deze losse schetsen worden vervolgens op de lichtbak samengevoegd tot het definitieve plaatje.

Natuurlijk is dit slechts één plaatje. En een strip bestaat natuurlijk uit meerdere plaatjes. Om deze plaatjes goed op elkaar aan te laten sluiten probeer ik zoveel mogelijk delen van vorige decors in volgende plaatjes terug te laten komen, zoals een deel van het terras van de pub van het vorige plaatje.

En een deel van de pub van twee plaatjes geleden (volg de weg terug en je ziet nog net een glimp)…

…alhoewel de pub in de definitieve potloodtekening van dit plaatje door de aanstormende Toyota helaas aan het zicht wordt onttrokken.

Verwachting volgende update: zondag 20 april 2008