zondag 10 oktober 2010

255. Extreem

In de stijl waarin ik teken is het niet gebruikelijk veel extreme close-ups te gebruiken. Kenmerken van deze stijl zijn juist:

grote overzichtsplaten met veel decor...

...kleinere plaatjes, nog steeds met veel decor...

...zogenaamde halftotalen, veelal gebruikmakend van decorelementen en afgesneden delen van het grotere decor...

...maar soms ook niet...

...en normale close-ups, soms met...

...en soms zonder decorlijnen en/of -elementen.

Maar extreme close-ups komen vrijwel niet voor. Toch gebruik ik deze vorm in 3 plaatjes voor 'Moorkunsten'.

De eerste extreme close-up is niet van Max, maar van het kleine beeldje van een slang in een vitrine. Deze close-up heb ik getekend omdat Max in z'n kwaadheid een parallel trekt met de slang in de vitrine. De focus moest dus liggen op de connectie tussen Max en de slang, en in het inzoomen op de slang en het ongewone perspectief helpen daarbij.

In de tweede...

...en derde extreme close-up is wel degelijk op Max ingezoomd en toch ook weer niet. In beide plaatjes gaat het zowel om de reactie van Max, als om datgene wat de reactie veroorzaakt. In het eerste geval een brief, in het tweede geval een visitekaartje. In dit soort situaties is het noodzakelijk om met de camera flink in te zoomen, anders zou de tekst in de (in druk sterk verkleinde) pagina's niet leesbaar zijn en laat dat nou net voor het verhaal wel van belang zijn!