zaterdag 23 oktober 2010

257. Halffabrikaat

Niets vind ik leuker dan om de halffabrikaten van strippagina's van collega striptekenaars te bekijken, of het nou in schets, potlood of inkt is. En ervan uitgaande dat er meer mensen zijn die dit leuk vinden deze keer één enkel plaatje dat met recht een halffabrikaat genoemd kan worden.

Ten eerste is een geïnkte pagina sowieso een halffabrikaat, want uiteindelijk gaat het om de ingekleurde, geletterde en netjes gedrukte pagina in tijdschrift of stripalbum.
Ten tweede heb ik de geïnkte pagina nog niet gegumd, zodat alle lijnen, die in inkt net iets anders zijn getrokken dan in potlood, nog te zien zijn.
En ten derde laat een halffabrikaat meestal (een deel van) de werkwijze van de maker zien, en dat is bij dit plaatje beslist het geval.

En om dit alles goed te kunnen bekijken heb ik voor deze keer het plaatje niet verkleind maar in de oorspronkelijke formaat op de blog gezet, zodat het halffabrikaat, zonder het te moeten vergroten, goed te bestuderen is. Klik dus vooral op het plaatje!

4 opmerkingen:

HF zei

't Is daar wel klimmen voor die arme fietser! ;-)

IJsbrand Oost zei

Jawel, maar die 'arme' fietser geniet wel van het prachtige landschap van Cornwall. En dat maakt alle ontberingen meer dan de moeite waard, lijkt mij zo! :-)

Otto zei

Waarom niet met blauw tekenen dat hoef je toch niet uit te gummen?

IJsbrand Oost zei

Ik heb door de jaren heen heel wat geëxperimenteerd met de wijze waarop ik mijn tekeningen definitief op papier zet (ook met het blauwe potlood, zoals ik die op beurzen nog wel gebruik). Ook heb ik verschillende werkwijzen uitgeprobeerd mbt inkten, o.a. bij Moordkunsten heb ik de eerste helft van de pagina's vrijwel geheel op de lichtbak geïnkt, waarbij er geen potloodlijn op het origineel stond.
Ik heb echter gemerkt dat ik de meeste vrijheid voel en dus het beste resultaat bereik door de potloodtekening gewoon met grijs potlood op het origineel te maken en dan te inkten op basis van deze lijnen.
Het gummen neem ik dan maar voor lief (al is het beslist niet meest enerverende bezigheid).