donderdag 25 november 2010

263. Dakconstructie

De laatste acte van 'Moordkunsten' begint dus in een oude tot winkelhal omgebouwde fabriekshal, met een glazen dakconstructie.

Voor al dat glas heb ik gekozen omdat ik op die manier in een donkere hal bij nacht voor voldoende (maan-)licht kan zorgen om de actie goed zichtbaar te maken. Daarnaast wil het oog natuurlijk ook wat, en licht en schaduw in een nachtelijke setting werkt nou eenmaal flink sfeerverhogend.


Ik houd trouwens erg van nachtkleuren, dus de keuze voor deze setting is niet helemaal toevallig. In de afgelopen 10 jaar heb dan ook regelmatig illustraties gemaakt met een nachtsetting (en dan vaak in de winter), zowel in opdracht als met vrij werk.

Maar even terugkomend op die dakconstructies: over het resultaat ben ik tot nog toe beslist tevreden, maar vreselijk arbeidsintensief is het wel, al die balken, spijlen en verbindingsstukken.

Het dak mag dan niet op elk plaatje (even uitgebreid) te zien zijn, op veel plaatjes wel en om de constructie te laten kloppen moet ik dan toch meer van het dak tekenen dan op de uiteindelijk plaatjes te zien zal zijn. En soms is dat gewoon even doorzetten dus! maar als straks deze pagina's uiteindelijk inkleurd zijn...

Geen opmerkingen: