zondag 27 november 2011

315. Plot

Bovenstaand artikeltje stond enige tijd geleden in de Volkskrant en ligt nu al een poosje op mijn tekentafel. Wat hiermee te doen? Is het echt zo dat de lezer al aan het begin van een verhaal wil weten wat DE plot is? Of kloppen de conclusies van dit onderzoek gewoon niet en willen (strip-)lezers graag verrast worden, net als een (strip-)auteur de lezer een verrassend en doortimmerd plot wil aanbieden? En hoe verhoudt zich dit tot het nieuwe Max Miller verhaal waarvan op dit moment de plot wordt fijngeslepen? Wie het weet mag het zeggen!

2 opmerkingen:

Otto zei

Vooropgesteld: wat in kranten staat is bij voorbaat niet waar. Daar kan ik uren lang voorbeelden over geven en is ook de rede geweest om deze de deur uit te doen. BEGIN DAAR NU MEE!
Ook hier schijven ze een wel heel kort door de bocht stelling over een ongetwijfeld uitgebreid onderzoek wat in Psychological Science MOET GAAN VERSCHIJNEN maar er nog niet is. De krant moest dus vol.
Maar zoals het in onderzoeken gaat is de werkelijkheid vaak veel genuanceerder en complexer dan hier wordt geschreven.
Kijken we bijvoorbeeld naar kinderen dan zijn de films en verhalen die zij zien/lezen vaak voorspelbaar. Dat geeft mogelijk een vertrouwd en beschermd gevoel. Ze snappen de wereld en dat is fijn. Het is leuk om te weten dat de boze heks een verschrikkelijke dood door verbranding zal sterven en Hans en Grietje niet zullen worden opgegeten. Nu evealueert het gross van de mensheid niet boven die simpele behoefte. Toch zie je (kijk bijvoorbeeld naar films) dat juist waar het plot een onverwachte wending maakt dat de waardering stijgt (bv The Sixth Sence) maar als dat maar een beetje slecht gebeurt is het verhaal meteen waardeloos (het is ook de enige goede film van de schrijver geweest). Ook in de film is het verhaal redelijk voorspelbaar en dient juist voor de verrassing en zet je als kijker op het verkeerde been.
Als ik kijk naar onze subcultuur de strip dan zijn de meeste plots ook wel voorspelbaar en zeker in het avonturen genre waar Max zich in bevindt. Daar maakt het plot volgens mij niet zoveel uit. Hoe origineel kan je zijn, maar gaat het verhaal om de reis die je met het personage maakt en wat je onderweg beleeft en dat het een beetje geloofwaardig in elkaar zit. Als vaste waarden als humor, spanning en erotiek goed verwerkt zijn is het heerlijk om te lezen. Een goede plotwisseling is welkom maar dan moet ie heel goed en heel logisch zijn en eigenlijk ook al van te voren aangekondigd maar dat je ´m niet aan zag komen.
VVeel succes met het plot!

IJsbrand Oost zei

Dank je wel Otto voor je betoog. Dat sterkt mij in de weg die we ingeslagen zijn, nl. een plot voor een lekker spannend Max Miller avontuur, waarbij niet krampachtig verrassende plotwendingen worden opgevoerd, maar ook niet uitgesloten zijn. Overigens vind ik dat de plot er ook bij avonturenstrips wel zeker toe doet, maar dan met bovengenoemde kanttekening dat het niet krampachtig verrassend dan wel vernieuwend hoeft te zijn. Maar natuurlijk wel vloeiend en spannend verteld en zo goed mogelijk in beeld gebracht, dat dan weer wel.