maandag 5 december 2011

316. Samenwerking en locatie scouting

De strip Max Miller staat op dit moment niet zo in de schijnwerpers, maar dat betekent niet dat er niets gebeurt, want de ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op!

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen van dit moment is dat scenarist Frank Jonker en ikzelf het plan hebben opgevat om samen het volgende Max Miller verhaal te gaan maken. En daar ben ik erg enthousiast over!

Al sinds eind oktober werken we samen hard aan het opzetten en plotten van dit nieuwe verhaal dat in Eppo stripblad gepubliceerd zal gaan worden. En dat verloopt voorspoedig, want de plot van het verhaal is inmiddels zo goed als klaar.
Dat is bijna het moment waarop Frank kan gaan beginnen met het schrijven van het eigenlijke scenario, maar nog net niet. Eerst moeten de belangrijkste details van de plot nog verder worden uitgezocht en ingevuld.

Eén van de activiteiten bij het verder uitwerken van de plot is het verzamelen van (beeld-) documentatie. En ook dat schiet al lekker op, want er is al veel informatie verzameld en er zijn vorige week twee belangrijke locaties bezocht. Afgelopen weekend was locatie nummer drie aan de beurt en medio deze week worden de laatste twee belangrijke locaties voor het verhaal verkend. Wie mij dus deze week toevallig met een fotocamera ziet lopen weet waar ik mee bezig ben...

Dat bezoeken van locaties vind ik trouwens een bijzonder leuke fase in het proces. Niet alleen zijn het locaties die mijn buitengewone interesse hebben (en die normaal gesproken ook nog eens vaak niet zomaar toegankelijk zijn voor publiek), ook ontmoet je op deze manier allerlei mensen die ontzettend enthousiast vertellen over hun locatie. En op die manier kom je nog meer te weten over die specifieke plek en de mogelijkheden die zo'n locatie biedt voor het vormgeven van het verhaal!
Bovenstaande betekent overigens niet dat we hierna klaar zijn met documenteren. Later, tijdens het schrijven en tekenen, is continu nog nieuw documentatiemateriaal nodig. Op dit moment worden alleen die locaties bezocht waarvan uitgebreide kennis nodig is om het scenario te kunnen vormgeven. Alle overige (beeld-)documentatie kan later ook nog wel verzameld worden omdat deze meestal niet wezenlijk iets toevoegen aan de plot van het verhaal. Niet dat de keuze voor bepaalde beeldelementen (decors, props, auto's e.d.) dan niet belangrijk is, want alle beeldelementen moeten kloppen ten opzichte van het verhaal dat verteld gaat worden en de karakters van de personages die een rol in het verhaal spelen.
Ook is het trouwens zo dat ik beelddocumentatie pas echt kan gaan verzamelen als Frank het eigenlijke scenario geschreven heeft en ik weet wat ik nog meer nodig heb voor het tekenen van het verhaal.

Wordt er dan helemaal niet getekend? Jawel, maar even beperkt. Op dit moment heb ik concreet twee tekeningen onder handen: ééntje waarvan hierboven een kleine uitsnede en ook nog een tekening met Miami Beach als decor. Gelukkig kan ik daar, als alles goed loopt, eind deze week eindelijk verder aan werken omdat de belangrijkste locatie scouting dan is afgerond!