vrijdag 31 januari 2014

419. De Orde van de Blauwe Steen: werkelijkheid en fictie



Omdat het tekenen van een album vullend avonturenverhaal over een langere periode wordt uitgesmeerd wordt je tijdens het tekenen nog weleens verrast door leuke toevalligheden waarbij fictie en werkelijkheid door elkaar heen lopen.


In het scenario had Frank in de oorspronkelijke versie al heel snel (zo ongeveer op pagina 5) een plotaanwijzing gepland over de identiteit van de leden van de Orde van de Blauwe Steen. Op deze pagina zou in het decor een pand te huur staan met daarop de bedrijfsnaam ‘Paterssteen bv’. Wat Frank niet wist is dat de binnenstad van Groningen heel veel één richting verkeer kent en dat de taxi met daarin Eva niet langs de panden zou rijden die Frank in gedachten had. Dit bord verplaatsten we dus naar pagina 13.


De tweede aanwijzing over identiteit van de leden van de Orde planden we toen direct ook en wel op pagina 33.
Max en Eva zijn in de Martinikerk ontsnapt aan de Orde en op de Grote Markt in een  taxi gesprongen. Terwijl de taxi de binnenstad verlaat puzzelen ze verder op de volgende aanwijzing naar de verblijfplaats van de blauwe steen en daarbij rijden ze via de Herebrug over het Zuiderpark richting de Europaweg.


Het Zuiderpark in Groningen is volgebouwd met allemaal kapitale villa’s (die nu veelal in gebruik zijn als kantoor) en één van die villa’s was volgens mij uitermate geschikt om te dienen als tweede aanwijzing.


Toen we dit vastlegden in het scenario wist ik nog niet welke villa ik daarvoor zou gaan gebruiken, maar hier werd ik al snel geholpen door werkelijkheid: één van de villa’s kwam te huur en ik vond dat zo’n leuk toeval dat ik ter plekke besloot om deze villa in de strip te gebruiken. En natuurlijk maakte ik ook direct foto’s van deze villa (inclusief het bord ‘te koop/te huur’) om later te kunnen gebruiken als de pagina getekend moest worden.


Maar omdat het tekenen van de strip langere tijd in beslag neemt en ik pas maanden na het maken van de foto’s toe was aan het tekenen van pagina 33 was de villa inmiddels verhuurd. En ook daarvan nam ik weer een foto, waarmee ik dus een klein stukje historische werkelijkheid de strip in smokkelde.

Over historie gesproken: eigenlijk is dit stripverhaal ook bijna al een historisch document op zich, en dat kan ik prima laten zien aan de hand van de huidige aflevering in Eppo nummer 2.


Zo is op de onderste strook van pagina 31 te zien dat de nieuwbouw van de oostwand van de Grote Markt net begonnen is en de eerste betonelementen worden geplaatst. En natuurlijk staat ook de bouwschutting met de striptekeningen van Barbara Stok (waarover ik in blogpost 389 al over verteld heb) op dit stripplaatje, waardoor er een strakke tijdsaanduiding te halen is uit de strip, nl. zomer 2013.
De bouwschutting met de striptekeningen van Barbara zal trouwens tegen de tijd dat het verhaal in album verschijnt (begin juni 2014 tijdens de Stripdagen in Haarlem!) definitief historie zijn, want medio april worden haar tekeningen vervangen door een nieuwe serie striptekeningen van Erik Wielaert.


Ook in Aduard is sinds het tekenen van de strippagina’s iets veranderd. De Beatrixboom, die in de strip nog langs de Burgemeester Seinenstraat tegenover de Abdijkerk staat, is inmiddels verplaatst naar een plekje dichterbij het Abdijmuseum van Aduard.

Al met al is dus de werkelijk zoals we die in ons fictieve stripverhaal tonen inmiddels alweer verleden tijd. Maar aangezien ik in brede zin altijd al geïnteresseerd ben geweest in geschiedenis geeft dat voor mij de strip alleen maar een extra meerwaarde.

Geen opmerkingen: