zondag 21 september 2008

123. Landhuis (deel 1)

Geheel conform script rijdt Max, om bij de ontvanger van het koffertje met inhoud te komen, over een zandpad bij zee de bocht om en ziet een prachtig landhuis liggen. Ik heb dit landhuis ooit zelf gezien in Cornwall (tijdens een wandeltocht van Praa Sands naar Penzance) en wilde dit landhuis absoluut gebruiken voor een strip. Op dat moment had ik natuurlijk geen fototoestel bij mij, dus aan het begin van de avond snel terug naar het landhuis om foto's te maken. Helaas: bij het afdrukken van de foto's (het pre-digitale tijdperk) bleek het al te donker geweest te zijn. En nog maar even weer afreizen naar Cornwall zat er op dat moment niet in. Gelukkig had ik op de terugreis uit mijn hoofd al schetsen gemaakt van dit landhuis, dus helemaal onthand was ik niet.

Toen ik echt serieuze plannen kreeg om het landhuis in 'Moordkunsten' te gebruiken ben ik op internet gaan speuren naar foto's van dit landhuis, waarvan ik alleen enkele schetsen en een stapel onbruikbare foto's had. En jawel: een handjevol foto's, die echter bij lange na niet genoeg details lieten zien om het huis van alle kanten te kunnen tekenen (en voor het verhaal is dat wel nodig). Ik moest dus een andere oplossing bedenken (behalve dan opnieuw een reisje Cornwall boeken).


De oplossing vond ik in Google Earth. Omdat ik wel de exacte locatie van het landhuis wist, ben ik het landhuis op Google Earth op gaan zoeken. Vervolgens ben ik het enigszins in perspectief gaan draaien en voila: ik had tenminste een vloerplan van het huis en omgeving.


Vervolgens ben ik, met google earth als onderliggende laag, digitaal een vloerplan gaan tekenen van het huis (en heb deze tegelijkertijd aan zitten passen naar de eisen van de plot van het verhaal). Tezamen met de foto's van internet en mijn oorspronkelijke schetsen had ik nu genoeg beeldinformatie om te gaan tekenen.
De eerste versie van de overzichtstekening van het landhuis was duidelijk nog een zoektocht naar de uiteindelijke vorm van het huis. Deze versie is uitermate geschikt om te zien hoe het huis en omliggende gebouwen en terrein eruit ziet, maar is dermate in vogelvluchtperspectief geplaats, dat je als lezer geen enkele betrokkenheid hebt bij het decor. Dat krijg je alleen door er meer 'bovenop' te zitten.

Opnieuw dus, dit keer het perspectief wat lager gezet. Deze versie is al beter.

Het huis nog dichter bij de lezer halen was, gezien het gewenste totaaloverzicht van het huis, niet echt mogelijk. Wel heb ik nog iets ingezoomd op het huis, maar het grootste verschil (en het gewenste effect) werd verkregen door het huis in het kader van de tekening naar beneden te schuiven, waardoor het huis gevoelsmatig dichterbij komt. Het detailleren van de voorgrond maakt dit proces af.

En toch was ik nog niet tevreden, want het is alleen maar een mooi huis en een mooi huis alleen vertelt nog geen verhaal.... (wordt vervolgd)