dinsdag 11 augustus 2009

181. Spelbederf 2: Tempo

Ik streef bij het schrijven en tekenen van mijn strips altijd een zo hoog mogelijke kwaliteit na. Maar deadlines vragen om een bepaalde productie, dus is enig tempo toch wel gewenst. Eindeloos blijven prutsen aan een plaatje kan dus niet. En soms wil ik dan gewoon te snel.
Bij plaatje 6 van pagina 2 had ik een aardig decor getekend en ik dacht dat de handeling daarin goed geplaatst kon worden. Niet dus! Wat er dan fout was? Ten eerste loopt Eva een beetje zijdelings langs de lezer, waardoor je je als lezer slechts nog toeschouwer waant en niet midden in het verhaal staat. Ten tweede moet Max, ondanks dat hij op de achtergrond staat, duidelijk zichtbaar zijn, en ook dat is niet het geval; hij is zelfs weggemoffeld tussen muurtje en lantaarnpaal. En dit alles zag ik eigenlijk pas echt nadat ik het plaatje in potlood al bijna helemaal had uitgewerkt. Zonde van de tijd, maar dit plaatje moest toch echt hertekend worden.


Gelukkig kon ik het grootste deel van het decor, met enige aanpassingen in het perspectief, opnieuw gebruiken en hoefde ik het niet helemaal uit te gummen. De personages moesten wel opnieuw getekend en gepositioneerd worden. Direct ook maar de houding van Eva aangepast, waardoor ze niet meer in volle vaart rent, maar juist vaart maakt nadat ze iets van haar slachtoffer gestolen heeft.
Nu rent Eva recht op de lezer af en heeft Max z'n eigen ruimte op een centrale plek in het plaatje.


Vervolgens de nieuwe opzet in potlood verder uitgewerkt op de uiteindelijke pagina.
In dit geval is het hertekenen, en dus de extra tijd die ik daarmee kwijt ben, beslist de moeite waard omdat het plaatje het verhaal nu veel beter vertelt.

Geen opmerkingen: