vrijdag 16 april 2010

231. Garage

Ik hou van het tekenen van wat oudere auto’s, met name auto’s uit de tweede helft van de jaren ’60 en begin jaren '70 (de auto’s uit mijn eigen jeugd dus).

Eerder al heb ik Max geïntroduceerd als eigenaar van een VW kever, maar dat vond ik niet genoeg.
Nu rijden sommige mensen standaard in de wat nieuwere oldtimers omdat die redelijk goedkoop in gebruik zijn en dat was de aanleiding om Harry, de kostenbewuste eigenaar van het koeriersbedrijf Harry’s Expresse, Max op pad te laten sturen in een Volvo Amazone.


Deze Volvo wordt opgehaald bij een garagebedrijf op een wat verlopen industrieterrein. De introductie en vormgeving van deze garage is tijdens het productieproces van Moordkunsten een aantal keren gewijzigd voordat deze definitief z'n vorm kreeg.

In de oerversie van Moordkunsten stond deze garage al op pagina 2 en was het een hoge loods op een plaat van 2 stroken hoog (ik was toen nog van plan het verhaal te tekenen in een stramien van 4 stroken per pagina).
Zonder er echt bij na te denken had ik de garage de naam 'Garage Piet´ meegegeven, tot dat ik mij bij het herlezen van het Franka verhaal ´Gangsterfilm´ realiseerde dat ik de naam van een garagebedrijf uit dat verhaal letterlijk had overgenomen. Dat moest dus sowieso anders. Daarbij waren de verhoudingen van de garage niet helemaal correct (het gebouw was vooral te hoog) en wilde ik het verhaal uiteindelijk toch tekenen in een stramien van drie stroken, dus had ik genoeg redenen om het nog een keer over te doen.


In de tweede versie was de garage een totaal ander gebouw met een andere naam, en nu getekend als het eerste plaatje van de derde strook van pagina 17. Al een stuk beter.

In de definitieve versie van Moordkunsten geef ik de pagina's wat meer ruimte en omdat de garage nu echt de opening van een nieuw hoofdstuk is geworden (in de eerdere versies was het alleen maar de start van een volgende paragraaf) heb ik er uiteindelijk een grote openingsplaat van gemaakt.
Dat betekende dus opnieuw monteren, hier en daar wat elementen herschikken...


...en de ontbrekende stukken bijtekenen.

Vervolgens heb ik natuurlijk de nieuwe pagina geïnkt; eindelijk! Nu de kleur nog...

Geen opmerkingen: