In aanloop naar de start van het eerste lange Max Miller verhaal 'Moordkunsten' in Eppo Stripblad leek het mij wel een goed moment om Otto's vraag te beantwoorden hoe ik 'in den beginne' met strips in aanraking kwam, en waarom ik zelf strips ben gaan tekenen.
Beide vragen zijn eigenlijk best in één keer te beantwoorden. Vanaf dat ik een jaar of zes was kreeg ik zo nu en dan al de Pep van een oudere buurjongen. Eén van die nummers kan ik mij nog als de dag van gisteren herinneren, want in dat nummer (nr. 48/1973, al wist ik dat toen natuurlijk niet) begon de strip 'Het Misdaadmuseum: De staatgreep' van de toen nog onbekende striptekenaar Henk Kuijpers. En de scène waarin Jarko door de conciërge annex gids wordt binnengelaten in het Misdaadmuseum was een overdonderende ervaring; dat wilde ik ook! En deze scène inspireerde mij dan ook tot mijn eerste 'echte' strip van 4 pagina's op liggend (!) formaat.
Overigens was het verhaaltje door niemand te begrijpen behalve dan door mijzelf, maar het maken ervan smaakte naar meer en vlak daarna tekende ik driekwart van een volgend 44 pagina verhaal met dezelfde drie hoofdfiguren en dezelfde slechterik in de hoofdrollen. Dit verhaal heb ik nooit afgemaakt, want ik kreeg alweer een volgend (en dus beter) idee!
In de jaren daarna las ik natuurlijk alle strips uit de Eppo, Kuifje, Robbedoes en nog veel meer albums uit de jaren daarvoor (en daarna) en tekende ik allerlei korte en langere stripjes (die veelal wederom niet werden afgemaakt) en losse tekeningen in verschillende stijlen en technieken. Niet zo ongewoon, want de meeste mensen tekenen in hun kindertijd, alleen deed ik dat (waarschijnlijk) vaker en meer, en ben ik dat blijven doen, ook toen ik ouder werd.
Vanaf het moment dat ik dat bewuste nummer van PEP onder ogen kreeg, heb ik dus altijd strips getekend. Niet eens zozeer om te publiceren of om er geld mee te verdienen (wist ik veel dat dat kon), maar gewoon omdat omdat ik het ontzettend leuk vond om ze te maken.
Zoals dat vaak het geval is met striptekenaars, tekende ik ook voor de schoolkrant van mijn middelbare school in Buitenpost. Eerst waren dat losse illustraties, later kreeg ik standaard de achterpagina voor een strip (elke keer wat anders) en soms nam ik de cover ook voor mijn rekening.
Ook in mijn studietijd bleef ik tekenen, al werd de strip wat naar de achtergrond gedrukt en maakte ik, naast grote schilderijen, vooral losse illustraties en natuurlijk elk jaar een nieuwjaarskaart (die voor 1988 is de eerste in een serie die tot de dag van vandaag doorloopt).
In deze periode won ik ook nog een tekenwedstrijd voor het blad 'bibliotheek en samenleving' en de twee illustraties die ik daarvoor had gemaakt werden in het blad geplaatst. Zoals de inzet laat zien tekende ook een zekere Eric Heuvel voor dit tijdschrift...
Na mijn studie ging ik het allemaal wat serieuzer aanpakken, al bleef ik alle tekenwerk maken naast een 'gewone' baan. In 1992 ging ik op verzoek van Hans Lijklema en Willem Naber tekenen voor Wartaal, het blad van het Stripschap. En ik mocht ook nog direct een cover voor mijn rekening nemen!
Daarna volgden een kort verhaal van 4 pagina's en tenminste nog een losse strook.
In die tijd zat ik ook voor het eerst op De Stripdagen te signeren in de stand van Het Stripschap, met als getuige één van mijn eerste beurstekeningen hierboven, en maakte ik samen met Hans Lijklema ook nog een oblong boekje over de avonturier MacInnes (eigenlijk was dit een 'dubbelalbum', want het boekje had twee covers: 'MacInnes and the quest for Yellow Bear' en 'Nature talk').
En als je publiceert zijn er altijd mensen die je vragen of je ook illustraties in opdracht maakt. Natuurlijk zeg je dan geen nee!
Naast de strip tekende ik dus vanaf dat moment regelmatig in opdracht van derden.
Naast al die losse illustraties was de strip nooit ver weg. Zo probeerde ik iets in full color (ik geloof dat het een soort humoristische fantasy strip moest worden)...
...tekende ik een aantal covers voor mogelijke Inspecteur Van Dongen Mysteries...
...en ging ik de strip 'Victor Reuter' voor het tijdschrift 'Afslag Noord' maken.
In de jaren daarna tekende vooral veel voor de Milieudienst van de gemeente Groningen. Zowel losse illustraties...
...als stripverhaaltjes van een halve pagina verlieten met zekere regelmaat mijn tekentafel.
Ondanks dat ik best veel tekende, wilde ik toch eigenlijk graag lange stripverhalen maken. En ondanks dat er vrijwel geen publicatiemogelijkheden waren ging ik toch aan de slag met wat het eerste lange Max Miller verhaal moest gaan worden. En dus tekende ik de eerste pagina's van wat uiteindelijk de oerversie van 'Moordkunsten' werd.
En toen kwam Eppo opeens terug. Met een aantal pagina's van deze oerversie van 'Moordkunsten' solliciteerde ik, en tot mijn verbazing mocht ik zomaar direct een 8 pagina verhaal gaan maken!
In 2009 verscheen dus in nummer 14 en 15 van Eppo Stripblad het korte Max Miller verhaal 'Spelbederf', en ineens kon ik mijzelf zomaar striptekenaar noemen!
Het verhaal werd zowel door de redactie als de lezers van Eppo goed ontvangen en daarom kon ik direct verder werken aan een lang Max Miller verhaal voor Eppo!
En zo verschijnt over paar dagen deze openingsplaat van 'Moordkunsten' in Eppo Stripblad... Wordt vervolgd!