vrijdag 27 mei 2011

290. Moordkunsten: Pizza's

Op pagina 14 van 'Moordkunsten' gaat Max vrolijk op vakantie (dat is al z'n doel vanaf pagina 3), om aan het einde van de pagina alweer te stranden met een kapotte automoter ter hoogte van een sfeervolle pizzeria aan de rand van het plantsoen. En om alvast wat geld over te houden voor de noodzakelijke reparatie van z'n Volkswagen Kever biedt hij aan om pizza's te gaan bezorgen in ruil voor een gratis maaltijd.

Deze twee pagina's waren in de eerste versie van het verhaal opgezet op vier stroken, te weten drie stroken op pagina 11 en de eerste strook van pagina 12. Met name pagina 11 was overvol en dus heb ik deze plaatjes meer ruimte gegeven. En omdat de vorige pagina's ook al meer ruimte hadden gekregen schoven deze pagina's op naar de paginanummers 14 en 15 (oorspronkelijk naar 15 en 16, maar omdat ik in de eerste acte het verhaal tijdens het tekenen toch weer ben gaan indikken -klik op deze link om dat te lezen- schoof deze scène toch weer met één pagina terug).

De eerste strook van pagina 12 was niet zo overvol en deze kon ik ongewijzigd verplaatsen van de eerste naar de laatste strook van de pagina.

Toch is er meer gewijzigd dan alleen maar het verschuiven en meer ruimte geven van de bestaande plaatjes. De meest in het oog springende wijziging betreft bovenstaand totaal van de pizzeria over een hele strook, die onderdeel is geworden van pagina 15. Deze tekening kwam oorspronkelijk helemaal niet in de scène voor, zoals de bovenstaande oude versies laten zien.

De tekening had ik gemaakt als de openingsplaat over twee stroken voor een volgende acte van het verhaal. Maar in de noodzaak om toch weer wat ruimte terug te winnen na al die uitbreidingen, kon ik deze scènes samenvoegen met de huidige acte, waardoor de noodzaak voor een grote openingsplaat verviel. Zonde van deze tekening en dus was ik er op gebrand om 'm opnieuw te kunnen gebruiken.

Het restaurant is gebaseerd op 'Jantje zag eens pruimen hangen' die je kunt vinden midden in het Noorderplantsoen in Groningen.

Dit pand had ik al eens gebruikt in een vroeg, niet voltooid, Max Miller verhaal en omdat in dit pand eerder, ten tijde dat ik er foto's van maakte, een pizzeria gevestigd was, bedacht ik Antonio's Ristorante als plaats van handeling.

De grote overzichtsplaat als opening voor de derde acte (die gepland was op pagina 22) schrapte ik pas nadat ik deze scènes voor de Eppo versie van het verhaal al hertekend had. Op het centrale plaatje van de tweede strook (oude versie) kijkt Max leunend op de Kever naar de pizzeria en concludeert dat vandaag nog verder rijden niet meer zal lukken en dat hij best een pizza kan gaan eten. Dit kon best wat dynamischer en daarvoor heb ik de grote plaat van het restaurant goed kunnen gebruiken. Hiervoor moest ik wel het grootste gedeelte van de tweede strook schrappen. Die delen verdwenen dus in de la met ongebruikte tekeningen, en de eerste strook moest weer ingekort worden om het plaatje van Max bij de kokende moter opnieuw een plekje te geven.

In de definitieve versie leunt Max niet meer apatisch tegen de Kever, maar heeft hij zich in het zweet gewerkt door de Kever de parkeerplaats bij het restaurant op te duwen. En ondanks dat het doel van de strook hetzelfde blijft (Max bedenkt dat hij dan maar een pizza moet gaan eten), is de strook nu veel dynamischer van opzet en dus interessanter om naar te kijken. Daarbij vind ik het zelf altijd heerlijk om zo'n totaalplaat te kunnen tekenen!

De pizza smaakt Max niet echt door alle zorgen. Dan dient zich ongevraagd alweer een kans aan om wat geld te verdienen en deze kans grijpt hij met beide handen aan, en dus gaat Max op pad om pizza's te bezorgen...

Geen opmerkingen: