donderdag 19 mei 2011

289. Moordkunsten: de eerste acte

Pagina 13 van 'Moordkunsten' markeert het einde van de eerste acte van het verhaal. Samen met de openingsscène is deze acte vooral bedoeld om een uitgangssituatie te schetsen, verschillende personages te introduceren en verhaalelementen klaar te zetten voor later.

De hoofdmoot van de plaatjes op deze pagina waren in de eerdere versie van het verhaal gesitueerd op pagina 10. En net als de vorige pagina's was ook deze pagina veel te vol en moest daarom aangepast worden.
Enig voorwerk hiervoor had ik gelukkig al gedaan door de eerste 2 (en als je de 2 boven elkaar geplaatste plaatjes op de eerste strook als twee afzonderlijke plaatjes rekent 3) plaatjes al op te nemen op pagina 12. Dat gaf al wat lucht.

De vrijgekomen ruimte werd gedeeltelijk direct alweer opgebruikt door een nieuw plaatje in te voegen, hierboven te zien met alleen nog maar een beschrijving van wat er getekend moest gaan worden. Dit plaatje vond ik nodig om de verbinding tussen deze en de vorige pagina logisch te laten verlopen. Dat ik daarvoor koos is maar goed ook, want dit plaatje markeert in Eppo nu ook de start van aflevering 5 en daardoor hoeft de lezer nu niet de vorige Eppo erbij te pakken om te weten hoe het ook alweer zat, maar krijgt door dit eerste plaatje even de meest noodzakelijke informatie over waar we ook alweer gebleven waren.
Bovenstaande montage heb ik tijdens het maken van de potloodtekening overigens, met enige pijn (klik op de link om het hele verhaal te lezen), alsnog een keer aangepast.

Ik vond deze plaatjes dus zo leuk, omdat ik hiermee de kans kreeg om het karakter van het personage Victor Reuter net iets meer body te geven. Maar de uitrol van de plot gaat voor en deze plaatjes waren niet strikt noodzakelijk om het karakter van Victor te schetsen, dus heb ik ze weggesneden. Omdat ik eerder de plaatjes zonder tekst heb laten zien hierbij alsnog de plaatjes mét gevulde ballonteksten.

Door het schrappen van die twee kleine plaatjes met Victor kreeg het middelste plaatje van de tweede strook de kans om uit te groeien tot een volwaardig plaatje. Om e.e.a. passend te krijgen hoefde ik slechts een stukje politieauto weg te snijden.
Ook het laatste plaatje kreeg meer lucht. Niet alleen kregen de close-ups van Max een eigen kader, ook kon ik dit laatste plaatje iets groter maken, waardoor deze eerste acte met een zeker 'rustmoment' (in tekst en beeld) eindigt.


Het inkten van een pagina is altijd een fijne afronding van een aantal dagen hard werken. Ook hier was het inkten een combinatie van inkten rechtstreeks op de potloodlijnen en inkten op karton met behulp van de lichtbak zonder dat er nieuwe potloodtekening gemaakt was (een voorbeeld en omschrijving hiervan is te zien en te lezen via deze link). Bovenstaande plaatjes zijn een voorbeeld van inkten op de lichtbak en inkten op de potloodlijn (zonder lichtbak dus). Ik zie geen verschil, maar wie een andere mening is toegedaan mag het zeggen!

4 opmerkingen:

Otto zei

Hoi IJsbrand. Zoals je weet ben ik altijd eerlijk dus hier komt wat nitpicking een trouwe lezer en fan. Toen ik de eerste pagina in de nieuwe Eppo las, en ik ging naar de volgende met dat enorme mooie maar ook grote plaatje van het huis waar Max woont, kreeg ik het gevoel een nieuwe strip te lezen. Het zag eruit en voelde als het eerste plaatje van een album. Toen ik omsloeg en de volgende pagina bekeek kreeg ik het gevoel dat als die 2 naast elkaar hadden gestaan ik het waarschijnlijk niet had gemerkt. De opmaakt van de 2 pagina´s vloeide mooi maar zoals nu in de Eppo afgedrukt zag het er inconsistent uit. Ook vond ik de hele voorbereiding voor de vakantie onnodig. Als ik zie wat je hebt geschapt (bv "staartman" van Victor) dan had ik dat liever gezien dan Max die meer dan een halve pagina z´n koffers pakt. Sla je dat over dan is het nog steeds helder omdat hij de vorige pagina al had aangekondigt dat ie nu op vakantie zou gaan.
Laatste, maar dan hou ik ook echt op, MC Miker G & DJ Sven "Holiday rap" wtf? Max is een coole gozer, en dat paardestaartje vergeven we ´m maar z´n muziek keus kan echt niet. Ik stel voor dat er een ander nummer wordt gezongen in de albumversie. Wat dacht je van de volgende nummers:
Texas - Summer Sun http://www.youtube.com/watch?v=tCBJLFZ5uHI
Bryan Adams - Summer of 69
http://www.youtube.com/watch?v=9f06QZCVUHg
Ik ga zelf voor de 2de. Ik zit je maar te dollen hoor. Het was instantly recognisable maar mijn god wat slecht! Verder is het verhaal gewoon geweldig. We zitten nog maar op 1/3 van het verhaal en ik heb al aardig wat mee gemaakt en aardig was personages leren kennen. Het acteren van Max en de overige personages is echt heel erg goed. De wereld die je schept is herkenbaar en een feest om te zien. Als een introductie strip voelt het niet als introductie maar dat ik de personages en de wereld al jaren ken. Pluim!

IJsbrand Oost zei

Ah, fijn zo’n kritisch positieve lezer; dat houdt mij scherp! Maar huh?! MC Miker G & DJ Sven "Holiday rap" ? Dat heb ik toch echt niet bedoeld, en nooit om aan te horen gevonden bovendien! Snel dus gekeken naar de ballontekst in Eppo en wat blijkt: ergens in het proces is het woordje ‘all’ verdwenen. En als ik dat weer toevoeg komen we uit op ‘Summer Holiday’ van Cliff Richard! En dan klopt de tekst in het volgende plaatje ook weer (…No more working for a week or two..). En deze songtekst en het opgeruimde deuntje passen wel precies bij de stemming van Max (of je er nu van houdt of niet)!
Dit komt dus op het lijstje van correcties voor het album. En dat is dan al de tweede keer dat je mij ‘redt’. Driemaal is..? :-)

Cliff Richard – Summer Holiday

We're all going on a summer holiday
no more working for a week or two.
Fun and laughter on our summer holiday,
no more worries for me or you,
for a week or two.

We're going where the sun shines brightly
we're going where the sea is blue.
we've all seen it on the movies,
now let's see if it's true.

Everybody has a summer holiday
doin' things they always wanted to
So we're going on a summer holiday,
to make our dreams come true
for me and you.
for me and you.

Dan nog even wat uitleg over de door mij gemaakte keuzes bij je opmerkingen over (met name de bovenste helft van) pagina 14, zonder in de verdediging te schieten overigens, want dat lijkt mij niet nodig ;-)
Die grote plaat met de 3 plaatjes ernaast is door mij bewust zo ingepland en wel om drie redenen. Ten eerste wilde ik de tweede acte van het verhaal markeren en dat lukt heel goed met een grote(re) tekening. Ten tweede wilde ik na de hectiek en alle actie op de eerste 13 pagina’s bewust even een rustmoment inbouwen op pagina 14 (want veel stilstaan is er niet bij in dit verhaal). Dat heb ik hier gedaan door nog even te refereren aan het voorgaande (de boeken zijn verkocht; het is Max toch maar mooi gelukt) en te anticiperen op de plannen die Max heeft (vakantie). Als laatste wilde ik ook nog even iets meer laten zien van Max z’n thuisbasis, incl. de VW Kever en dat ging mooi samen. Had ik die grote plaat eruit gelaten, dan was het verhaal vol stoom doorgevlogen, waren z’n vakantieplannen op de eerste strook van de tweede acte al in het water gevallen (nog voordat je als lezer in de gaten zou hebben dat hij überhaupt al op weg was naar z’n vakantiebestemming), en was het veel minder duidelijk geweest dat het hier om de tweede acte gaat. Dat er dan wat overlap is met het voorgaande en een aantal beelden overbodig zijn (of lijken te zijn) zij dan maar zo. De rust die ik beoogde zit er tenminste in.
En al had ik Victor graag z’n twee extra plaatjes of fame gegund, deze start van de tweede acte vond ik belangrijker. Daarbij krijgt Victor z’n hours of fame nog wel…

Tenslotte: in het album komende pagina’s 13 en 14 trouwens (gelukkig) niet naast elkaar te liggen. Pagina 13 komt op de rechterpagina, en als je omslaat zie je pagina 14 en 15 mooi naast elkaar en zo heb ik het verhaal ook gepland en getekend. Ook had ik de redactie de suggestie aan de hand gedaan om een aflevering in Eppo af te sluiten met pagina 13 en in de volgende Eppo door te gaan met pagina 14, maar er zal om zeer plausibele redenen vast voor gekozen zijn om het anders te doen.

Otto zei

Haha, red ik je een 2de keer en ik heb het niet eens in de gaten. De hit van Sir Clif was natuurlijk de basis voor DJ hork en plork. De tekst lijkt er niet op maar Max en Clif deden bij mij geen belletje rinkelen. Ik blijf erbij dat Brian Adams meer rock ´n roll is en voor mij is Max dat ook maar jij bent de schrijver en dat is maar goed ook!

Dat van die pagina´s dat gaat dan prima staan in het album. Tja dat heb je met de voorpublicatie natuurlijk niet in de hand. Zo bleek "Geheim van de tijd" door Eric Heuvel zelfs niet te volgen te zijn in voorpublicatie. Daar kan ik mij overigens alles bij voorstellen maar hoe frustrerend moet dat zijn geweest want het verhaal is TOP!
Dat is hier totaal niet het geval dus niets aan de hand. Bedankt voor je uitleg en op naar de volgende Eppo!

IJsbrand Oost zei

Ik ben het met je eens dat Max wel een beetje het type rock and roll is, en in die zin zou Brian Adams wellicht een betere keuze zijn.
Bij de muziek in dit verhaal heb ik bewust gezocht naar songteksten die het verhaal ondersteunen. U2 om de strijd van Max om de dag door te komen te benadrukken (oké, een zeer vrij gebruik van dit deel van de songtekst), Happy days als tegenhanger van echt crappy muziek die uit de radio schalt en nu dus Summer Holiday, want zon, zee en strand lachen hem toe. En al deze muziek is niet noodzakelijkerwijs z'n eigen smaak, want dat hoor je nooit alleen maar op de radio. In mijn geval zou er dan toch vooral filmmuziek gedraaid worden, en of iedereen daar op zit te wachten...