woensdag 6 april 2011

282. Feedback


Al sinds 2006 schrijf ik op deze blog over mijn eigen 'tekenavonturen' en natuurlijk over de stripavonturen van Max Miller, en ben daarmee vooral begonnen omdat ik dat zelf zo leuk vind. Dan zijn het onverwachte cadeautjes als je van lezers reacties en feedback terug krijgt op de blog zelf of per mail!
Deze week werd ik positief verrast door een beschrijving van mijn blog op de Engelstalige site/weblog 'Wis[s]e Words', want wat is er nou leuker dan dat andere mensen je blog lezen en het nog leuk vinden ook! Martin, thank you for your kind words and the link to my blog!

3 opmerkingen:

Otto zei

Hi IJsbrand,
I think it´s time to open a English version of you current blog.
There is a massive English talking community out there who wants to follow your journey of making this comic book. I expect it to take you the best part of the coming weekend to translate everything.
Ja ik dacht het al, dat gaat ´m niet worden. Wel leuk om te lezen.
Nu even de nieuwe Eppo. Weer vier bladzijden van het verhaal en het dodental staat op 2! Ik ben heel benieuwd wanneer de verhaallijnen samen gaan lopen maar het houd de spanning er wel flink in. Gelukkig zijn het wel steeds een redelijk aantal bladzijden want anders zou je het weefgetouw dat je ons voorschotelt niet goed mee krijgen. Een pluim voor de Eppo redactie om dat op te pikken.
Het tekenwerk ziet er fantastisch uit en over de inkleuring is ook mooi. Puntje van kritiek? Ok, de tekstballonnen zijn in twee gevallen wat groot en dan weinig gevuld (pagina 15 middelste strook). Ik wil dan toch wat meer van de mooie tekening zien. Verder vind ik de kleurverloop van de inkleuring van de bomen niet mooi (die op middelste strook pagina 17). Ze doen het mij voorkomen dat ze los staan van de tekening. Als ik naar de losse prenten kijk waar bomen op staan dan zie ik het verloop ook wel (maar dan subtieler) en zijn er geen strepen (takken) over de boom heen getekend. Het zijn maar kleine dingetjes want ik geef het totaal product op dit moment een hele dikke 10!
En dan nog een scenario dingetje, een slechtziende die een schilderij heeft gekocht?! Daar ben ik wel benieuwd naar ;-)

IJsbrand Oost zei

Hoi Otto,
Wat een lap tekst; het lijkt wel of je mijn verhaal volledig zit te fileren ;-) Ik vind het beslist eervol dat je zoveel aandacht aan mijn pagina's besteed!

Wat betreft het verhaal: het is nog erger: we zijn nu pas 6 pagina's ver en al twee doden! Gelukkig hebben ze echt een functie in het verhaal ;-)

Ooit heeft Bob de Moor in een interview gezegd dat als je handen kunt tekenen, de rest vanzelf komt (tenminste, als je blijft oefenen natuurlijk). In gesprekken met collega tekenaars werden daar al snel blote voeten aan toegevoegd (ook moeilijk). Zelf wil ik nog wel een stapje verder gaan door ook bomen in dit rijtje te zetten, zowel om te tekenen als om te kleuren (en zeker in de 'klare lijn'). Dit leer je alleen maar door het te doen. Ik durf te beweren dat mijn bomen verderop in het verhaal beter worden (al vind ik de bomen op de genoemde pagina's zelf beslist niet slecht; je zou mijn bomen uit de periode van voor Spelbederf en Moordkunsten eens moeten zien ;-) ). Kijk voor een recente boom trouwens nog maar eens naar de Flippie tekening in Eppo 5.

En dan nog even over die slechtziende man: natuurlijk had ik ook wel bedacht dat een blinde medeburger geen bal heeft aan een schilderij en dat dit onlogisch zou kunnen zijn in deze scène (die ik er beslist in wilde hebben). Deze man kan echter op zeer korte afstand nog wel iets zien (kijk maar eens naar z'n enorme jampot glazen), maar is bijna blind op de langere afstand. En als je er dan bij bedenkt dat hij op jongere leeftijd beter kon zien dan u het geval is en hij een enorme kunstliefhebber is, is deze enscenering best te verkopen :-)

Martin Wisse zei

Geen dank. Ik kwam jouw blog bij toeval tegen en vond het interessant genoeg om er een postje aan te weiden. Ik heb het altijd leuk gevonden om te lezen hoe striptekenaars hun werk doen en de problemen oplossen die je bij het maken van een verhaal tegenkomt. Zelf kan ik nog net twee rechte lijnen op papier zetten maar dan houdt het ook wel op...