zaterdag 6 januari 2007

38. Hoofdstuk 1

Met het voltooien van pagina 10 is het eerste hoofdstuk van ‘Moordkunsten’ een feit. En dat is een prettig gevoel, omdat ik vanaf nu iets ‘nieuws’ kan tekenen: nieuwe scènes, nieuwe situaties, nieuwe decors, nieuwe bijfiguren… heerlijk!


Pagina 10 is ook de pagina waarbij ik, meer dan eerder, veelvuldig gebruik gemaakt hebt van de computer om schetsjes die ik op papier getekend heb te veranderen en te vervolmaken, en die losse schetsen samen te voegen tot volwaardig plaatjes. Dit alles kan ik natuurlijk ook op papier uitvoeren. Echter, vaak kan ik op de computer veel sneller kleine elementen wijzigen en anders positioneren (zoals de verhouding tussen en positionering van decor en personages – vergroten, verkleinen en verplaatsen dus, en ook de houdingen van personages kan ik op de computer makkelijker schetsmatig iets aanpassen) en krijg ik al tijdens het wijzigen een beeld van het eindresultaat.

Een voorbeeld. Alle schetsen hierboven zijn in dezelfde schaal als ze zijn getekend op papier. Vervolgens heb ik de verschillende elementen digitaal samengevoegd en ben ik er (digitaal) mee gaan spelen. De uiteindelijke compositie hieronder links heb ik op het laatste moment nog wat verkleind zodat alles goed binnen het kader zou vallen.

En daarna is het weer lekker ouderwets op de lichtbak de geprinte schets met potlood overtrekken op het tekenpapier (hierboven rechts)…

Verwachting volgende update: zondag 14 januari 2007

Geen opmerkingen: