zondag 29 juli 2007

61. Kookeiland

Op het laatste plaatje van pagina 13 ontdekt Max brand in de villa. Z’n eerste reactie is blussen. Oorspronkelijk had ik deze reactie gepland als één plaatje…

…maar om de reactie en de daarop volgende actie beter uit te laten komen maakte ik er al schetsende twee plaatjes van: een close-up voor de uitleg en een halftotaal als startpunt voor de actie (en daarna een derde en vierde plaatje van de eerste strook tenslotte om de brandblusser te grijpen en daadwerkelijk te blussen).

De opzet voor het tweede plaatje leek veelbelovend: een evenwichtig decor met een goede blik op de vlammen in de woonkamer en een goed geplaatste Max in actiehouding. Toen ik echter het plaatje wilde gaan uitschetsen zag ik tot mijn schrik dat ik het kookeiland in de schets recht tegenover de deur naar de hal had geplaatst, terwijl deze op de plattegrond (en op pagina 13) rechts van het looppad is gepositioneerd. Deze opzet kon ik dus niet gebruiken.

Het is altijd vervelend om een veelbelovend ontwerpschetsje te moeten laten vallen. Het koste mij dan ook veel moeite om een opzet te maken die net zo goed voelde als het eerst opzetje.
In de tweede opzet maakte ik daarna ook nog een keer eenzelfde fout als bij de eerste: dit keer is het kookeiland geplaatst links van het looppad (zucht…).

De zoektocht resulteerde in diverse schetsjes met diverse camerastandpunten, zowel vanuit de woonkamer als de keuken.

Uiteindelijk lukt het natuurlijk altijd om een plaatje te maken die de situatie naar behoren in beeld brengt, al moest de brandblusser daarvoor verhuizen van het kookeiland naar de deur naar de hal (en vind ik de eerste opzet eigenlijk nog steeds beter dan deze versie, helaas…)

Verwachting volgende update: zondag 12 augustus 2007

Geen opmerkingen: