zondag 10 februari 2008

87. Nieuwjaarskaarten

Het is tijd voor pagina 22. Bij het bekijken van deze pagina realiseerde ik mij ineens dat deze pagina een relatie heeft met maar liefst 2 nieuwjaarskaarten!

De nieuwjaarskaart voor 2008 is het meest duidelijk: het decor is ontleend aan het 5e plaatje van deze pagina.

Tijdens een vakantie in Wales kwam ik dit boothuis tegen en wilde het graag in een strip gebruiken. Het script voor 'Moordkunsten' gaf hier echter nauwelijks ruimte voor en uiteindelijk heb ik het boothuis dan maar verwerkt in één achtergrondje. Overigens heb ik nog wel een idee hoe ik dit boothuis nog een keer kan gebruiken voor de strip, maar hoe dat verklap ik nog niet.

De tweede nieuwjaarskaart is wat minder duidelijk. Max heeft de hele nacht doorgereden en is vreselijk hard toe aan een kop koffie. Die drinken ze in een klein havenplaatsje.

Bij het tekenen van het café en het haventje heb ik gebruik gemaakt van de pub die ik eerder tekende voor de nieuwjaarskaart voor 1997. Op deze kaart heeft de pub een totaal andere lokatie, maar komt wel uit dezelfde streek en is ook een pub bij een haventje. Overigens was ik bij de opzet van het stripplaatje oorspronkelijk helemaal niet plan deze pub hiervoor te gebruiken (maar daarover volgende week meer).

Zuidwest Engeland heb ik vaker gebruikt voor nieuwjaarskaarten (het is ook niet voor niets dat Max hier een pakketje af moet leveren). Hierboven de nieuwjaarskaart voor 1995.

En zee komt nog vaker dan alleen in Engeland voor op mijn nieuwjaarskaarten, zoals de kaart voor 1993...

... en die voor 2006, bij de vuurtoren van Texel.

En al die kaarten laten zien dat ik hou van rust en ruimte, zoals op deze nieuwjaarskaart voor 1998, gesitueerd op het Groningse platteland.

Verwachting volgende update: zondag 17 februari 2008

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi IJsbrand,
Ik ben erg benieuwd hoe de strip er in kleur uit gaat zien een klein voorproefje is natuurlijk je nieuwjaars kaart. Door deze kaart ben ik je aktief gaan volgen en jammer genoeg ben ik dat niet eerder gaan doen als ik jouw "verzameling" nieuwjaarskaarten zie die jammerlijk aan mij verzameling ontbreken. Vriendelijke groet Pieter.

IJsbrand Oost zei

Hallo Pieter,
Nog twee kleurige voorproefjes zijn te vinden in eerder updates op deze weblog. Zie hiervoor in het archief bij november en december 2006!
Groeten,
IJsbrand