zaterdag 14 mei 2011

288. Moordkunsten: Schrappen

Ter inleiding: Zoals jullie wellicht hebben gemerkt is Blogger de afgelopen dagen regelmatig uit de lucht geweest. Door een update was het hele systeem ontregeld geraakt. Blogger was uiteindelijk genoodzaakt om de situatie van een paar dagen eerder terug te zetten. Daardoor is mijn nieuwe post 288, die ik afgelopen woensdag had geplaatst, verwijderd. En ondanks toezeggingen dat ze ook de nieuwste posts weer terug zouden zetten is dit niet gebeurt. Onderstaande tekst is een (verkorte) reconstructie van de oorspronkelijke post zoals ik die geplaatst had.

De laatste Max Miller pagina in Eppo nr. 9 is pagina 12 van het verhaal. Oorspronkelijk, zoals hierboven te zien is, was deze scène getekend op pagina 9, met een kleine uitloop naar pagina 10.

Toen ik bezig was met het omwerken van het bestaande materiaal naar de definitieve verhaalversie voor Eppo gaf ik deze deze scène in een overmoedige bui niet één, maar welgeteld 2 pagina's ruimte.

Hiervoor breidde ik 7 bestaande plaatjes uit en tekende er 5 nieuwe plaatjes bij, waaronder de politie die op weg is naar een melding van aanrijding met vechtpartij. Deze hernieuwde aankondiging van de politieagenten wilde ik er persé in hebben, omdat ze anders wel heel erg plompverloren zouden opduiken bij de kunstgalerie, want het was al een aantal pagina's geleden dat ze op deze melding afgingen.
Eigenlijk was ik best heel tevreden over deze pagina's en als ik nu onbeperkte ruimte zou hebben gehad, was  deze versie vast en zeker in Eppo gepubliceerd. Toen ik echter nog eens kritisch keek, bleek dat ik, als ik zo doorging met het kwistig 'uitdelen' van paginaruimte, voor de slotscènes van het verhaal onvoldoende (of zelfs helemaal geen) ruimte over zou houden. En in zo'n geval moet je als auteur streng zijn en jezelf tot de orde roepen. De meest belangrijke scènes moeten ook de meeste ruimte krijgen en dus moest deze scène teruggebracht worden tot maximaal één pagina.

Dat terugbrengen tot één pagina werd dus rigoureus schrappen: ik verwijderde 4 bestaande (en meestal uitgebreide) en 2 van de nieuw getekende plaatjes, en sneed een flink deel weg van nog eens 1 bestaand plaatje. Hierdoor kon ik de scène op één pagina kwijt, en het lukte mij zelfs om de uitloop van de scène op de oorspronkelijke pagina 10 op deze nieuwe pagina 12 te plaatsen. Daardoor is het een strak vertelde scène geworden waar ik best tevreden over ben. En de door mij gewenste politieauto heeft ook nog eens een veel betere plek op de pagina gekregen, want de met gierende banden door de bocht scheurende politieauto krijgt grafisch gezien een logisch vervolg op het plaatje op de strook eronder.

Maar toch is het wel jammer van al die niet gebruikte plaatjes, waar ik inmiddels een hele la vol van heb (want er is nog wel meer van het oorspronkelijke - en nieuw gemaakte - tekenwerk uiteindelijk niet gebruikt). Gelukkig kan ik deze niet gebruikte plaatjes hier toch nog laten zien!
En zo staat deze pagina, netjes geïnkt en ingekleurd nu in Eppo Stripblad. Toch laat ik de pagina hier toch nog maar even zien, omdat het (voor de aandachtige lezer) laat zien waar Otto mij voor behoed heeft, nl. een knoeperd van een spelfout. In alle potloodversies van deze pagina was het woord 'Gallery' geschreven met één 'L', conform de Nederlandse spelling voor het woord 'Galerie'. En als Otto dit eind januari 2010 niet had opgemerkt op basis van de plaatjes in update nr. 215 en mij hiervan niet deelgenoot had gemaakt, dan had ik de letters op gevel gewoon geïnkt met een fout gespelde bedrijfsnaam. Daarom dus nog maar een keer: Otto, heel hartelijk bedankt voor je oplettendheid!

2 opmerkingen:

Otto zei

Ik zeg altijd, een update zonder rollback scenario zal niet plaats vinden!
Verder wel slordig dat ze de content niet eerst gebackupt hebben.
Het verhaal loopt lekker IJsbrand. Ogenschijnlijke toevalligheden lopen vloeiend in elkaar over en komen later logisch weer terug en lijken dus een doel te hebben, maar welk doel?????
Personages zijn onmiddellijk duidelijk waar dat moet (zoals de eigenaar van de Gallery die zich op staat te vreten tijdens de overval en het opgewonde mannetje die tegen Max is aangereden en natuurlijk Reuter die hoop door te breken naar de landelijke televisie en zich zelf fantastisch vindt). Is er trouwens wel eens iemand tijdens een veilig weggelopen zoals Reuter doet voor zover jij weet IJsbrand?
En dat met die "l" graag gedaan hoor, die plaat die ongeinkt in de la ligt mag je mijn kant op sturen hoor ;-). Ik denk dat overigens niemand ooit was opgevallen want de aandacht ligt heel erg bij de actie. Op naar de volgende Eppo!

IJsbrand Oost zei

Dat eerste zeg ik als applicatiebeheerder ook altijd. Alleen ben ik niet de applicatiebeheerder van Blogger, maar slechts een simpele gebruiker ;-)
Maar deze simpele gebruiker heeft na de reconstructie van de laatste update wel even de HTML code van de post gekopieerd en veiliggesteld voor als er weer iets mocht gebeuren. En dat wordt in het vervolg een standaardprocedure...

Reuter is inderdaad een vreselijk irritant mannetje en daarom vind ik 'm zo ontzettend leuk. Ik wil hem dan ook zeker opnieuw gebruiken in een volgend verhaal (niet noodzakelijkerwijs het verhaal na Moordkunsten overigens).
Dat weglopen van een veiling heb ik op deze manier als voormalig veilingmedewerker (alweer zo'n 14 jaar geleden) niet meegemaakt, maar wel dat mensen gingen bieden zonder biedkaart, en dan is het maar een kleine stap naar weglopen zonder registratie en dus betalen! Het gegevens is m.a.w. geschreven met mijn eigen ervaring in het achterhoofd.

Zoals je zo langzamerhand vast wel hebt gemerkt ben ik een vreselijke perfectionist (zeg maar gerust een pietlut) als het om mijn strip- en tekenwerk gaat, en het ontbreken van die extra 'L' zou mij dus vreselijk gestoord hebben als ik er te laat achter gekomen was. Deze pagina's staan bij mij nu geregistreerd als 'saved by the bell' in plaats van 'die met de storende taalfout'. En of iemand anders het nou wel of niet zou merken door de actie in het verhaal doet dan niet ter zake! Overigens wel fijn om te horen dat je zo meegesleurd wordt door het verhaal :-)

Groet,
IJsbrand