donderdag 15 december 2011

317. Hollands Diep

Eén van de projecten die ik in de afgelopen periode onder handen had was voor het allerlaatste nummer van het cultuurtijdschrift 'Hollands Diep'.
Op scenario van Ger Apeldoorn is voor dit tijdschrift een 5 pagina strip over een stripboekenbal gemaakt door een heel legioen aan striptekenaars.
Voor mij was de schone taak weggelegd om de openingsplaat, met als decor de Stadsschouwburg van Amsterdam, te tekenen. En ook de (minimale) decors op de strookjes en de eindplaat heb ik voor mijn rekening genomen.

Zo'n openingsplaat is best wel een bewerkelijke klus. Om te beginnen bepaal ik eerst de verhoudingen van de hoofdvormen van zo'n gebouw door gewoon een aantal rechtshoeken heel licht in potlood op een vel papier te zetten. En over die rechthoeken teken ik dan stukje bij beetje alle details in, zoals op bovenstaande plaat te zien is. In dit geval was de opdracht om het gebouw recht van voren te tekenen en dat maakt dit proces wat makkelijker omdat je dan niet te maken hebt met allerlei verkortingen in het perspectief.

Omdat zo'n gebouw in mijn stijl nogal precies komt plan ik weliswaar het decor voor de voorgrond, maar teken ik deze op een los vel, zodat het gebouw eerst volledig in beeld komt zonder dat het wordt onderbroken c.q. 'beschadigd' door de omgevingselementen. De voorgrond monteer ik dan later digitaal in de decortekening van het gebouw, waardoor een compleet stadsdecor ontstaat.

Ook de overige decorstukken schets ik meestal apart en monteer ik daarna pas in, zodat ik nog wat kan schuiven met de verschillende elementen zoals de trams en de auto. En zoals altijd komt na de schetsfase de fase waarin de definitieve potloodtekening wordt gemaakt.

Alhoewel de tekening eigenlijk nog niet klaar was nadat het decor in potlood was opgezet, heb ik toch, geheel tegen mijn normale werkzijze in, de potloodtekening maar alvast geïnkt.

Wat er dan nog ontbrak: nou, datgene waar het eigenlijk om draait in deze tekening: de aankomst van een aantal stripfiguren bij het stripboekenbal.
Toen ik klaar was met het decor voor deze openingsplaat was nog niet duidelijk welke stripfiguren als eerste hun opwachting zouden maken om naar binnen te gaan. Nou waren de deadlines superkrap en ik kon het mij niet veroorloven om tijd te verliezen, dus besloot ik het decor alvast te inkten en de figuren later maar apart te tekenen en digitaal in de geïnkte plaat te monteren. Zo gezegd, zo gedaan, en toen het decor geïnkt was werd ik gelukkig ook geïnformeerd over hoe ik verder moest. In het eindresultaat lopen dus een door mij getekende Gutsman en Tigra, Dirk-Jan en Bert en Eefje Wentelteefje met haar moeder naar de rode loper bij de hoofdingang toe. En er zijn nog een paar verborgen stripfiguren toegevoegd aan de definitieve tekening, maar sla daarvoor het laatste nummer van 'Hollands Diep' maar eens open, vanaf vandaag te koop in de winkel.

Oké, één tipje van de sluier dan omdat dit de Max Miller Blog is: bovenstaande kon ik niet laten...

De volgende striptekenaars hebben een getekende bijdrage geleverd: Mars Gremmen (op zo ongeveer alle plaatjes, behalve de eerste), Mark Retera, Hanco Kolk, Hein de Kort, Gerrit de Jager, Gerben Valkema, Jeroen de Leijer, Daan Jippes, Erik Kriek, Fred de Heij, Jan Vriends, Gerard Leever, Alex Turk, Floor de Goede, Pieter Hogenbirk, Peter Koch en Ype Driessen. De inkleuring is verzorgd door Jeroen Steehouwer en Dick Heins heeft de montage van het laatste totaal voor z'n rekening genomen.

5 opmerkingen:

Otto zei

WOW, wow, wow, wow, wow, wow,....wow!
Dit ziet er echt schitterend uit IJsbrand. Het blad ga ik zeker kopen en ik ga er van uit dat we deze afbeelding nog wel een keer terug zien op een prent, dat kan niet anders!
Leuk initiatief en schitterende openingsplaat!!!!! Je weet dat je iedere volgende prent die je tekent hier overheen moet, he.

IJsbrand Oost zei

Mijn volgende prent met Miami Beach als decor wordt natuurlijk nog mooier ;-)

Otto zei

Daar houd ik je, IJsbrand.

Ik heb overigens Hollands Diep gekocht. Leuk blad (en voor 45 cent krijg je er nog een blad bij).
De strip nog niet gelezen maar wel gezien en wat een geweldig initiatief! de inkleurig van de openingsplaat vind ik overigens wel heel stemmig maar er valt nogal wat detail weg omdat het nacht is maar ondanks dat, wat een klapper!
Knap dat je dat met zo veel druk kunt maken.
Ps houd deze week je brievenbus in de gaten.

IJsbrand Oost zei

De inkleuring past heel goed bij het totaal. En vergeet ook niet dat dit geen Max Miller is; dan zou de tekening natuurlijk heel anders ingekleurd worden.
Oh, en ware het niet dat ik op dit moment in Miami Beach zit, anders lag ik nu vol verwachting bij de brievenbus ;-)

Fokko zei

Tjonge IJsbrand, dat is wederom een hele mooie tekening!