maandag 28 januari 2013

364. Details


Bij het maken van een tekening of strippagina staat het eindresultaat natuurlijk voorop. En ik ben altijd weer opgelucht als een tekening min of meer beantwoordt aan datgene wat ik voor ogen had, zoals bovenstaande plaat van het hoofdstation in Groningen.

Toch zit het grootste plezier voor mij als tekenaar vaak in de details, want soms zit er in een tekening of een plaatje een klein onderdeeltje dat meer dan gemiddeld gelukt is. En op dat soort kleinigheden kan ik steeds maar weer met plezier terugkijken.


En het gaat hier echt om de details, zoals deze tekenende handen (en dan met name de op de tafel liggende linkerhand!)...


...een goed geïnkte mouw (en de hand is ook niet onaardig trouwens)...


...de vouwen van een spijkerbroek...


...een in moeilijk perspectief getekende schoen...


...een goed gelukte spiegeling in een ruit van een garage...


...strak getekende banden van een pickup...


...wuivend riet tijdens een onweersbui...


...plantjes voor het raam...


...of de skyline van St. Malo op de achtergrond in een plaatje. 

De kijker/lezer zal al deze goed gelukte details niet direct opmerken, maar ze werken onbewust natuurlijk wel door in de beleving van een strip(-tekening). En voor mij als tekenaar zijn ze de krenten in de pap!


Toch gaat het uiteindelijk ook bij mij niet om de details, maar om het grote geheel. En soms kijk ik best wel eens met enige tevredenheid naar een mooi ingekleurde plaat, zoals het TGV station van Rennes in Bretagne.

1 opmerking:

Anoniem zei

Je maakt het allemaal wel heel spannend. Hopelijk heb ik met de feestdagen het stripboek in handen?
Denk ook eens na om in eigen beheer een making off album te maken in een beperkte oplage met het verhaal erbij. Dat moet kunnen lukken.