zondag 18 maart 2007

48. Hergebruik (2)

In de eerste 15 pagina’s maak ik gebruik van bestaand (oud) tekenwerk. Al sinds pagina 6 maak ik niet meer de fout om het oude tekenwerk klakkeloos over te trekken en een beetje te moderniseren; ik teken op basis van de oorspronkelijke tekeningen nieuwe plaatjes, zoals te zien is op deze schets voor pagina 12. Het huis op de achtergrond (schets rechts) heb ik helemaal opnieuw getekend op basis van een bestaand plaatje (links). Overigens verdwijnt, jammer genoeg, een flink deel van dit huis achter elementen op de voorgrond.

Soms echter trek ik delen van tekeningen vrijwel direct over van oud tekenwerk, zoals te zien is op bovenstaande compilatie van plaatjes met de VW kever. De bovenste rij plaatjes komen uit een eerdere opzet voor pagina 16 en 17. Omdat ik er uiteindelijk voor gekozen heb om de Kever eerder in het verhaal al kapot te laten gaan, zijn de pagina’s 16 en 17 hertekend en kon ik de al getekende Kevers op pagina 11 hergebruiken. Dit is te zien op de onderste rij plaatjes. Wel heb ik de kans genomen om de verhoudingen en details van de auto’s te verbeteren.

Verwachting volgende update: zondag 25 maart 2007

Geen opmerkingen: