zondag 25 maart 2007

49. Overmoed

Soms is een eerste schets voor een nieuw plaatje zo veelbelovend, dat ik overmoedig wordt en het plaatje direct op karton overtrek. Helaas blijkt aan zo'n eerste schets bij nader inzien vaak toch iets te mankeren.

Hierboven de eerste schets voor het eerste plaatje van pagina 12. Op basis van deze eerste schets meende ik het plaatje gelijk wel op karton te kunnen tekenen.

Nou kan ik best wel een plaatje tekenen op basis van een eerste schets, maar de compositie van het plaatje deugde toch niet helemaal: het ruzie makende tweetal achter de bar stond teveel naar links (te dicht bij Max), waardoor het idee van het plaatje (Max overpeinst zijn financiƫle situatie, de lezer leest het plaatje verder naar rechts en komt uit bij het tweetal achter de bar) niet goed uit de verf komt. Daarbij is de hele rechterkant van het plaatje ongebruikt (afgezien van een groot stuk raam), waardoor het plaatje ook tekentechnisch een onevenwichtige compositie krijgt.

Ik heb het getekende plaatje dus maar ingescand en de compositie digitaal gecorrigeerd.

Vervolgens het digitaal bewerkte plaatje geprint en weer opnieuw op karton getekend. En nu vind ik het plaatje wel OK. Dus verder naar de volgende plaatjes: inzoomen op de ruzie makende man en vrouw, die Max op een idee brengen...

Verwachting volgende update: zondag 1 april 2007

Geen opmerkingen: