zondag 25 november 2007

77. Vier stroken

Aan pagina 16 (alle versies) is nog wel te zien dat ik oorspronkelijk het verhaal heb opgezet op basis van vier stroken per pagina; de laatste strook heeft nl. de hoogte van een kwart pagina. Ook de pagina’s 17 en 18 zijn oorspronkelijk nog getekend op basis van deze indeling.
Tot een aantal jaren terug kon ik niet goed uit de voeten met de beperkte hoogte van stroken op basis van vier per pagina. Ik had dan het gevoel te weinig ruimte te hebben en dat vertaalde zich in te ‘platte’ plaatjes. Het scheelt maar een paar centimeter (op het origineel), maar een pagina-indeling op basis van drie stroken per pagina gaf en geeft mij meer vrijheid om de plaatjes met meer diepte op te zetten. Uiteindelijk schreef ik de pagina’s ‘Moordkunsten’ dan ook op basis van drie stroken per pagina.

Maar voordat pagina 17 deze definitieve indeling kreeg paste ik eerst het verhaal op deze pagina nog wat aan. Als logisch vervolg op de eerste versie van pagina 16 (toen nog pagina 1) moest Max in zijn VW Kever aan komen rijden en panne krijgen ter hoogte van Antonio’s Ristorante.

Maar omdat Max dan niet op de eerste pagina voorkwam liet ik dit concept varen en kwam de kapotte Kever al direct op pagina 1 te staan. De eerste helft van pagina 17 moest dus ook worden aangepast en liet ik Max op de eerste strook nog eens flink doormopperen. De kern van de pagina bleef gelijk, maar de focus verschoof van Harry naar Max (en zo hoort het ook). De pagina had hiermee verhaaltechnisch zijn vorm gekregen. Maar toen besloot ik het verhaal toch te maken in een driestrooks indeling…

Verwachting volgende update: zondag 2 december 2007

Geen opmerkingen: