donderdag 29 oktober 2009

201. Volgorde

Het wordt tijd om weer eens wat volgorde aan te brengen op deze blog. Was het de afgelopen tijd door alle tussendoor klussen, stripbeurzen en voorbereidingen vooral hapsnap hier en daar wat plaatjes uit het verhaal Moordkunsten, vanaf nu ga ik weer het één en ander van het productieproces in volgorde laten zien.

Maar in deze volgorde begin ik niet met pagina 1, nog 2 of 3. Deze pagina's blijven vooralsnog zoals ze al getekend waren. En omdat deze pagina's al eens de revue zijn gepasseerd, sla ik ze nu gemakshalve maar even over. En daarmee kom ik automatisch bij pagina 4.


Pagina 4 is de eerste pagina die een compleet nieuwe montage heeft gekregen. De oorspronkelijke pagina bestaat uit 11 plaatjes, de nieuwe versie heeft er 3 minder. In deze hermontage krijgen de bestaande plaatjes meer ruimte, maar door de hermontage kreeg ik de gelegenheid om ook de vertelwijze iets aanpassen. Dit is het meest duidelijk op onderstaande plaatjes.

Zijn deze plaatjes in de oorspronkelijke pagina nog verdeeld over 2 stroken en is één van de plaatjes zelfs geplaatst in een gedachtenwolkje, in deze nieuwe versie vullen de plaatjes samen een hele strook. Het vakantievisioen van Max is nu de verbindende schakel tussen het eerste en derde plaatje geworden.
De pagina wordt nu niet alleen ruimtelijker van opzet doordat de plaatjes meer ruimte krijgen, ook het verhaal wordt beter verteld omdat het vakantievisioen nu zowel het eerste als het derde plaatje grafisch ondersteunt, iets wat in de oorspronkelijke versie niet het geval was.

En omdat ik deze plaatjes voor de hermontage toch opnieuw op tekenkarton moest zetten heb ik het tekenwerk direct ook maar iets verbeterd...

Geen opmerkingen: