dinsdag 6 april 2010

229. Nawerk

Voor het gemak laat ik even een aantal pagina's links liggen (doodeenvoudig omdat ik er niet zoveel over te vertellen heb) en wil het deze keer hebben over pagina 21. Het maken van deze pagina was uiteindelijk niet een onverdeeld genoegen door een portie onverwacht nawerk dat voorkomen had kunnen worden als ik beter had opgelet.

Heel lang was bovenstaande versie bedoeld als éénentwintigste pagina van Moordkunsten. Maar omdat ik andere delen van het verhaal heb uitgebreid moest ik ook ergens ruimte winnen. En deze pagina kwam daar beslist voor in aanmerking. Niet zozeer door de grote plaat (al speelde dat wel mee), als wel doordat deze tussenscène slechts twee pagina's zou beslaan. Een scène heeft logischerwijze een begin en einde, en daardoor namen en deze en volgende pagina relatief veel ruimte in beslag, terwijl de kern van de scène slechts één pagina besloeg.

Ik heb de vorige scènes en deze scène dus maar aan elkaar gekoppeld, waardoor ik van twee pagina's terug kon naar één.


Maar door het schuiven met plaatjes en vooral door het schuiven met tijd (de vorige scènes spelen 's avonds, deze scène oorspronkelijk de volgende dag) zag ik over het hoofd dat Max 's avonds een shirt met korte mouwen draagt en de volgende dag een shirt met halflange mouwen. En daar werd ik pas op geattendeerd na het inkten en opsturen!

Als de sodemieter dus deze pagina digitaal geretoucheerd zodat Max netjes op alle plaatjes korte mouwen heeft.

Een goede (maar wel een harde) leerschool wat betreft de aandacht voor de zgn. 'continuity' in de beelden, al schijnen er filmliefhebbers te zijn die niets leuker vinden dan (bekende) regisseurs te betrappen op dit soort fouten (wat ook regelmatig lukt). Ik bevind mij dus in goed gezelschap...

2 opmerkingen:

Otto zei

Hoi IJsbrand,
Pijnlijk om te zien hoeveel schitterend tekenwerk moet sneuvelen. Eerst de vila en nu weer deze schitterende pizzaria.
Je zal wel gelijk hebben dat het voor het verhaal noodzakelijk is (kan ik zo (nog) niet over oordelen) maar ik ben in iedergeval blij dat je dit moois toch met ons deel. Hopelijk vinden we het terug in gedrukte vorm als making-off oid.

IJsbrand Oost zei

Hé Otto,
Zo pijnlijk als het lijkt is het niet hoor: de grote plaat met de villa vanaf de straatkant (zoals te zien is in post 225) staat gewoon in de strip (en die andere grotere plaatjes van de villa zijn voor Moordkunsten nooit echt uitgewerkt), en het decor van de grote plaat met de pizzeria heb ik alsnog weten te gebruiken op de middelste strook van pagina 15 (waarvoor ik helaas dan wel weer veel ruimte boven en onder weg moest snijden en Max op een totaal andere manier in het decor moest laten acteren).
Maar zelfs al zou ik dit tekenwerk niet hebben kunnen hergebruiken, dan nog zou ik het gedaan hebben omdat ik denk dat het verhaal er beter van is geworden. Maar dat zul je bij publicatie natuurlijk zelf kunnen beoordelen!
Groet, IJsbrand