dinsdag 11 mei 2010

235. Calais

Een paar weken geleden had ik het hier over het tekenen van auto's en dat ik toch vooral mijn versie daarvan teken op basis van beschikbare documentatie.
Dat betekent dus niet dat ik er met de pet naar gooi als het gaat om documenteren. Ik documenteer mij vaak zelfs suf om de lezer in ieder geval een gevoel van echtheid te geven, en soms ook nadrukkelijk om de werkelijkheid te willen tekenen.


Zo reist Max in 'Moordkunsten' in (mijn versie van) een Volvo Amazone via Antwerpen naar de bootverbinding Calais-Dover om zo over te steken naar Engeland.


Antwerpen was grafisch niet zo interessant omdat Max de ringweg rondom die stad volgt en niet eens in de buurt van het mooie centrum komt. Een plaatje met werkelijk bestaande verkeersborden op de ring Antwerpen was dus wel voldoende, en om de reis te suggereren en om de richting te duiden.

De haven van Calais vond ik qua beeld wel heel interessant en bij het plannen en schrijven van dit deel van het verhaal had ik het idee om op een paar plaatjes tenminste de haven van Calais als decor te gebruiken.
Ik stak dan ook redelijk veel tijd in het zoeken naar beeldmateriaal en vond prachtige (hoogresolutie) foto's op de website van de havenautoriteiten van Calais. Meer dan voldoende zelfs voor het tekenen van een grote overzichtsplaat.






Maar tijdens het uitwerken van de bewuste pagina liep ik tegen ruimtegebrek aan, waardoor ik uiteindelijk maar anderhalf plaatje over had voor dit decor. Ik koos er toen voor om dit deel van de reis drastisch in te korten.


En omdat Calais, net als Antwerpen, uiteindelijk alleen maar relevant is voor het aangeven van de route heb ik ook deze scène slechts een half plaatje op de strook gegeven. Zonde van alle voorbereidende werk, maar het getekende plaatje is wel volledig op basis van de gevonden documentatie en deze keer dus geheel conform de werkelijkheid.

Geen opmerkingen: