zondag 6 februari 2011

273. Werkkamer

Nou heb ik al een aantal keren foto's van mijn werkkamer laten zien op deze blog. Vaak waren dat echter close-ups van het één of ander. Rogier wilde wel eens zien hoe mijn werkkamer er in z'n totaliteit uitziet. Vandaag wordt hij op z'n wenken bediend, want hieronder een zevental foto's die met de klok mee zijn gemaakt.

Ik snap het wel waarom iemand eens een kijkje wil nemen in de werkkamer van een tekenaar, want dat heb ik zelf ook altijd reuze interessant gevonden (al vind ik dat natuurlijk niet van mijn eigen werkkamer, want die zie ik elke dag al).
Bovenstaande foto laat het belangrijkste deel van mijn werkkamer (vloeroppervlakte ongeveer 6,5 m2) zien, namelijk de tekentafel. Op deze foto ben ik bezig met het digitaal bijwerken van het ontwerp van de Eppo cover (jawel, een primeur!). Natuurlijk is niet de hele cover te zien, slechts een uitsnede daarvan. Voor de volledige cover moet worden gewacht tot Eppo nummer 6.
Wat is er nog meer te zien op deze foto: onder andere een originele Franka tekening in kleur uit 1986, een A3 versie van de Volvo prent en het Eppo publicatieschema voor 2011.

Mijn tekentafel bestaat eigenlijk uit twee werkbladen die in de hoek van de kamer tegen elkaar aan zijn gezet. Het eerste blad gebruik ik vooral om te schetsen en te inkten, het tweede blad bestaat voor een flink deel uit een een lichtbak om de schetsen in potlood over te kunnen zetten
op het eigenlijke tekenkarton. De hoek van de tafel is gevuld met een scanner en een printer, voor mij onmisbare hulpmiddelen om enerzijds mijn schetsen daar waar nodig digitaal aan te kunnen passen en anderzijds om de geïnkte tekeningen in te kunnen scannen, waarna ze digitaal ingekleurd kunnen worden.

Deze foto is aanvullend op de vorige. Wat is hier extra te zien? Onder andere het origineel van de definitieve potloodtekening voor de albumcover van 'Het geheim van de tijd' deel 3 door Eric Heuvel.

De camera draait een stukje verder zodat het werkblad met de lichtbak goed te zien is. Overal liggen schetsen, stroken en ander materiaal voor het komende verhaal 'Moordkunsten'.
Verder is op deze foto nog één van de twee A3 ladekasten te zien die op mijn werkkamer staan om alle originelen in op te bergen.

In de werkkamer bevindt zich ook mijn stripcollectie en een paar planken boeken met allerhande documentatie die ik toch wil bewaren (en gebruik ook), ondanks het digitale tijdperk waarin we leven en waarbij van internet de wereld aan documentatie is te halen. Waarom dan toch nog boeken bewaren? Omdat echt niet alles te vinden is op internet en een goed naslagwerk niet alleen meer en betere foto's levert, maar ook omdat een boek vaak goede achtergrondinformatie levert bij de foto's en dat ontbreekt er nog al eens aan op internet.

Strips maken is voor het grootste deel een solitaire bezigheid. En dan is het luisteren naar muziek een fijne bezigheid naast het tekenen. In deze kast staan talloze cd's met filmmuziek (en dan niet de cd's met popsongs, maar het echte werk: de orkestmuziek.

Tot slot een blik op pagina 20 van het Franka verhaal 'De ondergang van de donderdraak'. Ooit, in de tijd van de Franka fanclub (zo rond 1986), won ik met een prijsvraag de schets van het eerste plaatje. Toen ik een paar jaar geleden de kans kreeg om de pagina er bij te kopen, kon ik die niet laten liggen. Elke dag kijk ik, als ik mijn werkkamer binnenkom, even naar die pagina om mij voor ogen te houden dat kwaliteit bij het maken van strips ontzettend belangrijk is. En dat probeer ik elke dag weer opnieuw in mijn eigen kleine werkkamer op de zolder.

4 opmerkingen:

pieter zei

Een leuk "inkijkje" IJsbrand.

Groet Pieter.

Anoniem zei

Hé IJsbrand, leuk idee, dat kijkje in de keuken - werkkamer.
Trouwens, hele mooie plaatjes die in je blog staan. Zijn die tzt ook apart bij je te bestellen, net zoals bij het eerste verhaal van Max M?
Ga zo door. (F)
PS Ik heb diverse werken van je toegevoegd in Catawiki onder mijn nickname Zoutman. Kan iedereen er van genieten.
Vr. groeten(F)

IJsbrand Oost zei

Hoi F(....),
Of de plaatjes uit het verhaal 'Moordkunsten' ook apart te bestellen zullen zijn weet ik nog niet; in ieder geval zul je ze uiteindelijk ook in boekvorm kunnen bekijken (en lezen).
Wel wil ik het komende jaar een aantal speciaal gemaakte platen en plaatjes gaan uitgeven, maar hoe, waar en wanneer weet ik nog niet precies. Zo gauw er iets nieuws komt, staat het hier op de blog!
Groet, IJsbrand

Anoniem zei

Ik hou het in de gaten IJsbrand.
PS de hoeveelheid puntjes achter de F kloppen. ;o)
Groet, F