donderdag 11 augustus 2011

300. Kampen en Breda 2011

Nog even en we kunnen allemaal weer afreizen naar Kampen, want op 20 augustus a.s. wordt alweer de dertiende editie van het Kamper Stripspektakel gehouden. Een fijn en gezellig stripevenement in de straten van Kampen waar ik in ieder geval graag naar toe ga. Ik ben er dus bij die dag! En jullie?

Ook binnenkort, maar dan 3 weken later: De tweedaagse stripbeurs in Breda, dit jaar niet in de rackethal, maar op diverse locaties in het centrum van Breda, waaronder het Chassé theater. En ook hier kun je mij twee dagen lang vinden voor een praatje en/of een tekening, voor een ieder die dat leuk vindt!

Dit jaar heb ik op beide beurzen wel een klein feestje te vieren omdat 'Moordkunsten' in Eppo wordt voorgepubliceerd en dat wil ik niet helemaal ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom neem ik een nieuwe Max Miller prent mee, in ieder geval naar Breda (en als de drukker het voor elkaar krijgt ook al naar Kampen).

De prent, waarvan hierboven de schets, is een gedetailleerde uitwerking van een ontwerpschetsje dat ik maakte voor de Eppo cover, maar die het niet geworden is.
Natuurlijk verschijnt de prent volledig in kleur, in een oplage van circa 50 exemplaren (genummerd en gesigneerd). En dat is niet het enige: op de achterkant van de prent zijn nog 9 andere ontwerpschetsje voor de Eppo cover afgedrukt die ook niet gekozen zijn, samen met een korte begeleidende tekst. Een soort 'making of' dus.
De prent kost 7,50 Euro als je 'm op de beurs koopt. Wil je alvast een exemplaar reserveren, dan kan dat door een mailtje te sturen naar maxmillerstrips[at]xs4all.nl. Kun je niet aanwezig zijn op één van beide beurzen, dan kan ik de prent ook toesturen, maar houd dan wel rekening met 2 Euro verzendkosten.

Het lijkt geregisseerd, maar het tegendeel is waar. Toevalligerwijs valt de aankondiging van de prent samen met de publicatie van de scène in Eppo waaraan de prent ontleend is. Maar het komt wel een mooi uit!

Ik ben gek op alles wat rijdt en daar vallen treinen ook onder. Niet geheel toevallig is het dus dat Max tijdens een wilde achtervolging de trein pakt om te ontsnappen aan zijn achtervolgers. En omdat ik ook gek ben op architectuur kon een sfeervol station natuurlijk niet ontbreken.
Het grote station is gebaseerd op het spoorweg station van Taunton. Dit station heb ik gekozen omdat het enerzijds geografisch in het gebied ligt waar Max zich op dit moment ophoudt en anderzijds omdat dit station zo'n mooie overkapping heeft.


Het was dan ook heerlijk om dit decor te kunnen tekenen voor dit verhaal. Wel jammer dat ik geen plek had om dit plaatje meer ruimte op de pagina te geven.

Maar gelukkig kon ik op de andere plaatjes nog wel stukjes station kwijt, zoals bij de sprong uit de trein...

...de vlucht over het perron...

...en op weg naar de vertrekkende trein, terug naar Hope Station en de Volvo Amazon.

Al met al heerlijke pagina's om te tekenen. En dan is het een fijne toegift om nog eenmaal dit station te 'bezoeken' in de vorm van het tekenen van een prent!

2 opmerkingen:

Otto zei

Wat een leuk idee om op de achterkant die ontwerpschetsen te doen! De schets ziet er mooi uit.
Als je al op de lijst staat met vast nummer hoef je toch niet opnieuw een mailtje te sturen, IJsbrand?

IJsbrand Oost zei

je hoeft inderdaad niet te doen, Otto. Jouw exemplaar is standaard al gereserveerd doordat je op de lijst staat met vaste nummers staat. Dat geldt trouwens voor iedereen met een vast nummer.