zaterdag 27 augustus 2011

303. Moordkunsten: kleuraanwijzingen

Voordat ik ga tekenen zorg ik ervoor dat ik van belangrijke decors overzicht heb over waar alle elementen zich ten opzichte van elkaar bevinden, wat de windrichtingen zijn en hoe mijn personages door het decor bewegen. Ik heb dus altijd een soort plattegrond in mijn hoofd, en vaak ook op papier. En dat is handig, want daarmee kan ik veel beter spelen met de actie die in een specifiek decor getekend moet worden.

Maar als ik een scène getekend heb is deze nog niet klaar, want een pagina moet ook gekleurd worden. Nu kleurt mijn zus Jildou de pagina's en covers voor Max Miller in. En zij heeft natuurlijk niet de plattegrond in haar hoofd die ik bij het tekenen wel heb. Kleuraanwijzingen zijn dus, ondanks dat Jildou meer dan uitstekend zelf een pagina in kan kleuren, van essentieel belang.

Kleuraanwijzingen hebben (in ons geval) twee belangrijke doelen. Ten eerste kan ik Jildou hiermee een idee geven van de sfeer die ik voor een scène in mijn hoofd heb. Dit doe ik vaak door een (een deel van) een plaatje of een pagina ruw (of minder ruw) in te kleuren. Deze voorbeeld kleuren zijn niet definitief en Jildou heeft en neemt de vrijheid om haar eigen touch aan de inkleuring te geven (en gelukkig maar).
Omdat ik op een pagina redelijk vaak van camerastandpunt wijzig en Jildou vaak geen overzicht heeft over de volledige plattegrond geef ik soms (daar waar het echt relevant is) ook aan waar de zon vandaan komt. En dat is direct ook de tweede reden voor een kleuraanwijzing. Op deze manier kan ik aangeven waar de zon (of maan) zich bevindt en hoe de schaduwen gekleurd moeten worden. Ik geef haar dus relevante informatie voor de inkleuring, maar hoef ik een plaatje niet voor te kleuren.
Het bovenstaande voorbeeld is trouwens een combinatie van beide, maar vaak zijn mijn kleurvoorbeelden veel minder uitgewerkt en bestaan ze voor het grootste deel enkele gekleurde vlakjes en verder uit tekst en pijlen.

Soms is het te lastig om in de pagina aan te geven hoe Max zich in het decor beweegt en hoe de camera in het decor staat en in zo'n geval maak ik dan een plattegrondje voor Jildou waarop ik aangeef waar Max zich bevindt en soms ook waar de 'camera' op dat moment staat, m.a.w. vanuit welke hoek een shot genomen wordt.
Hierboven de plattegrond van het landhuis met aanwijzingen voor de shots van pagina 37 (al staan er ook nog enkele aanwijzingen op die betrekking hebben op pagina 36), waarbij ik vooral heb aangegeven wat het pad is dat Max aflegt op de pagina. Hierdoor weet Jildou waar shots 'genomen' zijn en kan ze daar rekening mee houden bij het kleuren van de pagina.

En dat resulteert dan uiteindelijk weer in een mooi ingekleurde en afgewerkte pagina's die opgestuurd kunnen worden naar de Eppo redactie.

2 opmerkingen:

Otto zei

Hoi IJsbrand. Weer veel info over de enorme klus om alles er zo mooi uit te laten zien. Nooit geweten dat je zelfs plattegrondjes maakt om de licht en schaduwkant duidelijk te maken voor Jildou.

Gaan we Jildou ooit nog op een beurs zien om jouw tekeningentjes in te kleuren net als Jorg bij Romano?
Ik weet dat het digitaal gaat maar Jorg gebruikt ook geen verf op de beurs dus met stiften komt ze volgens mij wel een eind voor een mooi effect. Het zou leuk zijn haar een keer te ontmoeten en personelijk te bedanken voor haar fantastische werk.

IJsbrand Oost zei

Hoi Otto,
Jildou is geen frequente bezoeker van stripbeurzen (volgens mij na de laatste Stripdagen in het Turfschip niet meer). Maar ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat ze weer eens een stripbeurs zal bezoeken, zeker niet nu ze zelf een strip inkleurt. Ik zal haar in ieder geval jouw complimenten overbrengen!