zondag 8 december 2013

409. De Orde van de Blauwe Steen: hergebruik


In juni van dit jaar feliciteerde ik Jan Kruis met z'n 80e verjaardag door middel van bovenstaande tekening in Stripnieuws.

En omdat ik in dezelfde periode ook werkte aan pagina 21 van 'De orde van de Blauwe Steen' vond ik het wel een snood plan om de reeds getekende Citroën DS opnieuw te gebruiken op plaatje 7 van deze pagina. Het plaatje zou er niet alleen leuker van worden, ook zou het mij de nodige tijdwinst opleveren, zo was mijn gedachte.

Het script van Frank voor dit plaatje was als volgt:

7. Een grote auto rijdt met volle vaart vlak langs Max heen door een regenplas. Max kan nog net opzij springen voor het opspattende water.

GELUID VAN HET WATER: SPLASH!
MAX: !


Had ik bij het storyboarden van deze pagina hier nog een grote vrachtwagen gepland, in de uitvoering werd dat iets totaal anders (en eigenlijk veel leuker vind ik zelf).


De grote auto vertaalde ik dus naar de reeds getekende Citroën van Jan Kruis. Gewoon een gevalletje van kopiëren, plakken en goed positioneren. Maar toen kwam het echte werk.


De auto moest natuurlijk in het juiste decor geplaatst worden, in dit geval de kruising op de Friesestraatweg bij de afslag naar Aduard. De auto bepaalde het te gebruiken perspectief (al had ik dat ook al enigszins gepland bij het maken van de felicitatietekening voor Jan Kruis). 
De meeste tijd bij het schetsen van het decor ging zitten in de exacte plaatsbepaling van de auto in het decor, want ik wilde wel de kruising er duidelijk op hebben. Hiervoor gebruikte ik met name de fietsenstalling bij de carpoolplaats helemaal rechts op de tekening, als referentiepunt waar Max vandaan komt in het vorige plaatje. Daarnaast wilde ik ook de bushalte alvast laten zien en de auto op de achtergrond was ook een belangrijk element die goed zichtbaar moest zijn voor het vervolg van het verhaal.


Toen dat alles er eenmaal goed op stond, was het een kwestie van invullen: eerst Jan geanimeerd pratend en daarna ikzelf gelukzalig achter het stuur van een heuse Citroën DS...


...en Max liftend bij de bushalte, al opzij springend...


...voor het opspattende water dat ik daarna digitaal toegevoegde aan de al bestaande potloodschets. En daarnaast het decor nog aangevuld met alle beeldelementen conform de werkelijkheid van de bestaande locatie bij Aduard die ik in de decorschets op papier nog niet had getekend.


Dat was al met al meer dan voldoende schets om de potloodtekening te maken, deze te inkten...


...en te kleuren. En heb ik door het hergebruik van de Citroën uit de felicitatietekening de beoogde tijdwinst behaald? Nou, eigenlijk niet echt, want per saldo zit altijd de meeste tijd in de juiste compositie en de uitwerking daarvan en dat moest ik alsnog doen. Daarbij vergeleken kost het tekenen van zo'n klassieke auto relatief weinig tijd.


Er is trouwens nog een reden waarom ik Max door mijzelf nat laat spatten. Want zeg nou zelf, het is niet netjes om iemand anders in je eigen strip voor 'klootzak' uit te maken, toch?


En als laatste: let ook nog even op deze witte Fiat 500 op de achtergrond, want daar gaan we volgende week in Eppo mee verder.

Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen: