vrijdag 3 januari 2014
415. De Orde van de Blauwe Steen: onderzoek
Zoals Frank vorige week al vertelde is het, voorafgaand aan het maken van een strip, altijd goed om zelf op locatie onderzoek te doen. Alleen op die manier krijg je een goed gevoel voor de ruimte en de mogelijkheden die een locatie biedt, zowel in verhaaltechnisch als tekentechnisch perspectief.
Voor dit verhaal zijn zowel de Martinikerk als de Martinitoren belangrijke locaties en dus wilden we hier wel heel graag zelf kijken, en zeker ook op de gewelven en in de toren. Gelukkig waren zowel de torenwachter als de mensen van de Stichting Martinikerk meteen erg enthousiast en was een afspraak snel gemaakt.
Maar... voor Frank was het wel een flinke reis om ' even' ter plekke te gaan kijken en dus ging ik alleen.
Maar hoe breng je vervolgens aan iemand die er niet zelf is geweest over hoe de gewelven en de toren er uit zien en hoe je daar je weg vindt?
Aan de ene kant maakte ik natuurlijk heel veel foto's van zowel de toren als de kerk, en natuurlijk kon ik per mail ook wel vertellen wat er zoal op die foto's te zien was en daar wat wetenswaardigheden bij vertellen, zoals de gladheid van de kil tussen de daken van de kapel en en de kooromgang, die Frank vervolgens gebruikte voor het scenario.
Maar daarmee heb je, als je er zelf niet bent geweest, nog geen gevoel voor de omvang van de kerk en toren en de route's die je daar kunt nemen. En dat was nou net iets wat voor het verhaal heel belangrijk zou worden.
Ik maakte voor Frank dus een een opengewerkte tekening van de Martinikerk en -toren waarin ik niet alleen kon laten zien welke route je van beneden naar boven kunt lopen en hoe je van de kerk in de toren kunt komen, ik zette er ook allemaal cijfers en letters bij waarnaar ik kon verwijzen bij mijn beschrijving van wat er zoal op de foto's te zien was en waar die foto's genomen waren.
Dat bleek een schot in de roos, want met deze informatie schreef Frank een scenario waarin hij de ruimte van de kerk gebruikte als was hij er zelf geweest en kon ik met het scenario en de foto's deze plekken naar de werkelijkheid in beeld brengen, zoals...
De doorgang (met dwerggalerij) van de gewelven van de kapel naar de kooromgang...
...de kil tussen de daken van de kapel en kooromgang...
...en de kooromgang zelf.
Allemaal te vinden op de tekening die ik voor Frank maakte bij de cijfers 0 en 1, en ook de kil is hier aangegeven.
In Eppo 25 was ook de Martinitoren al te zien, zowel de scène waarin Eva bijna van de derde trans wordt afgegooid als Pjotr en een pater die op zoek zijn naar de Blauwe Steen in de toren bij de klokken en het uurwerk, gemerkt in de tekening met het cijfer 8.
En daar blijft het niet bij, want in de volgende aflevering gaat Max verder de gewelven op, op zoek naar Eva...
Wordt vervolgd!